De NOT bedrijven

Als docent zijn een aantal dingen, die er elk jaar weer zijn. Toetsen, oudergesprekken, de roep om vernieuwing, bezuinigingen, de roep op bezuiniging en ook de uitnodiging van bedrijven om naar de NOT beurs te gaan. Ook dit jaar had ik kunnen kiezen uit een uitgever, een bedrijf voor digiborden, of een bedrijf voor spulletjes. Ik hoefde alleen maar bij ze langs te komen op hun stand.

En natuurlijk het foldertje van de NOT 2011 zelf. En toen ik het foldertje zag, wist ik weer waarom niet te gaan. Een Twitter bericht van dirkzijn bevestigt mijn idee.

Het NOT is een beurs voor het onderwijs waar iedereen die een stukje grond kan huren, zijn eilandje bouwt. Letterlijk. Elk bedrijf heeft zijn zorgvuldig gebouwde stand met grote logo’s, computers, beamers, gastheren en -vrouwen in het net, inclusief stralende glimlach en enthousiasme over hun product(en).

En elk bedrijf presenteert zijn product als uniek. Ze schreeuwen het allemaal. Maar in feite is de roep universeel. Koop ons, breng ons winst! En terwijl je denkt ergens te zijn over onderwijs, is het onderwijs het commerciële product geworden.

Het is zo jammer dat niet commerciële maar minstens zo interessante dingen in het onderwijs niet boven dit gebulder uitkomt. Logisch zul je zeggen. Niet commercieel is weinig geld is klein standje of korte presentatie.

Maar in mijn ogen wordt het tijd voor een cc-NOT. Een tentoonstelling met stands die hun informatie alleen delen met een niet commerciële instelling. Waar je moet delen bij het gebruik. En vermeldt wordt van wie of welke school het afkomstig is.

Dus stel je voor. Het leer systeem van mijn school willen wij delen. Dus sturen wij een (paar) expert naar de nc-Not. Daar luistert het publiek en het geheel of de delen die zij gebruiken of verbeteren melden ze terug naar de experts. De experts geeft tips of past zijn ideeën aan met deze ideeën. Ik durf te wedden dat deze vorm van innovatie het onderwijs sneller verbetert dan, alle commerciële bedrijven bij elkaar.

He, zit ik hier nu een vorm van wikiwijs te promoten? Ik denk voor een deel wel, maar ook meer. Het gaat nl niet alleen om het delen. Het belangrijkste is een gezamenlijk idee van innovatie. Waar externen veel minder belangrijk zijn. Maar de internen de boventoon voeren. Onderwijs tentoonstellingen waar docenten de baas zijn. Dat lijkt me een heel aantrekkelijk!

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

