Duur en goedkoop leren

In onze kikkerlandje hebben we een vreemde visie op onderwijs. Als je naar de handelingen van het huidige kabinet kijkt lijkt dat ongeveer als volgt:
We willen goedkoop onderwijs met zo min mogelijk docenten en zo hoog mogelijk rendement. En omdat je dat niet zo goed kan verkopen klinkt dat ongeveer zo:

De high performance docent mag zijn lesgeven voor de klas zien als core business en zijn excellente skills overbrengen op de generatie Einstein. Dat doet hij in een verrijkte en goed geoutilleerde learning environment, voorzien van moderne audiovisuele middelen en elearning fascilities. De boeken, eh bedoel de leermethodes zijn een combinatie van digitale verrijking en visueel aantrekkelijk beeldmateriaal en aansprekende teksten en betekenisvolle opdrachten. De leerling heeft hierin een centrale rol waar per kind maarwerk wordt geregeld met toekomstplannen, zorgverslagen, Competentiemodellen, etc etc.

De waarheid is anders. Hoe duurder het woord bij het onderdeel hoe kleiner het budget. En hoe verder het beleid van de leerling af staat, hoe groter de mogelijkheden.

De maat wordt niet door het onderwijs bepaald, maar door mensen die geen binding hebben met het primaire proces. Ik vind het niet erg als een school geleid wordt door mensen die nooit les gegeven hebben, maar wel als daar niet de interesse ligt. Als ik krantenberichten lees en de praktijk zie, zijn de directeuren van scholen vooral geïnteresseerd in macht en het vergroten van hun eigen belang. Een beangstigende situatie waarvan ik dacht dat die alleen in landen in Afrika, Italïe of Oekraïne bestond.

Het wordt tijd als een regering eens geld vrij maakt om bestedingspatronen van scholen in kaart te brengen en bij misstanden direct de verantwoordelijken te bestraffen, het liefst te ontslaan. Het zou mooi zijn als scholen zich moeten gaan verantwoorden welk deel van euro’s die je per leerling krijgt ook aan de leerling wordt besteed.

Ik wil mijn leerling iets nuttigs kunnen aanbieden en dat ook de komende jaren kunnen doen. Ik wil niet mijn baas en zijn compagnons over de wereld zien vliegen onder het mom van “zoeken naar nieuwe manieren van onderwijs”.

Het allerduurste onderwijs is dat wat niet goed opgeleide leerlingen aan vervolgopleidingen of de arbeidersmarkt aflevert.

Wie droomt met me mee?

Oh ja, mijn volgende posts gaan echt over onderwijs en moodle. Veel leuker dan deze rants.😉

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Duur en goedkoop leren

  1. Goed onderwijs is toch gebaseerd op interactie? Je leert een beetje van de methode; maar het meest van de docent, omdat hij het waard is om naar te luisteren. Daar hoef je toch niet de wereld voor over?

    • lighans zegt:

      Hartstikke mee eens. Het probleem is echter dat een nuchter mens dat denkt. Een mens die denkt in excuses voor een leuke reisje heeft natuurlijk een hele andere mening.😉

      Ik ben trouwens zeker geen Beter Onderwijs Nederland ondersteuner. Het idee dat we gewoon alles maar bij het oude moeten laten is aan mij niet gegeven.

Geef een reactie

