Moodlemoot 2011

Dit jaar ben ik voor het eerst naar de Moodlemoot geweest. Dit is een feestje conferentie voor moodle beheerders en gebruikers. Niet alleen in het onderwijs, maar ook behoorlijk veel bedrijfsleven loopt daar te netwerken en kennis te sponzen.

Het begon met een intro van Bert de Couture. Was dit reclame voor zijn boek, gedurende een uur? Ik had iets meer Moodle willen horen. Verder was het een amusant verhaal over hoco’s, de hoog competente mens. Die dan weer volgens hem niet bestaan.

De workshops in verschillende moeilijkheidsgraderingen waren leuk. Zo leuk dat keuzes maken moeilijk was. Uiteindelijk erkend voor mezelf dat ik eerst mijn niveau moest bepalen in de beginners-stack. Jan en Jan vertelden over hun school brede invoer van Moodle in een scholengroep in Enschede. Naast het opnemen van nieuwe kennis bemerkte ik dat ik dit goed aankon en ook kon aanvullen. Ik besloot dat ik geen beginner meer was.😉

Workshop 2, gegeven door Peter was een zeer praktische en bruikbare introductie in het gebruik van de lesmodule. Een van de onderdelen waar ik het potentieel van zie, maar zelf niet de controle heb. Peter en de aanvullende kennis uit de zaal hebben me een extra zet gegeven. Ben wel benieuwd hoe de organisatie de geschreven sheets van de flipover op nedmoove.nl gaan zetten.😉

De derde workshop koos ik voor “my first moodle”. In principe eentje uit de beginners stack, maar ik was te nieuwsgierig naar andere moodles. Uiteindelijk werden mijn vragen over rechten toekennen aan cursisten, gast / ouder account en bepaalde indelingskeuzes ruimschoots beantwoordt. Grappig dat onafhankelijk van mijn kennis op het moment van schrijven een onderbouwteam nu moodle aan het vullen is op hun manier met ideetjes die ik hier had opgedaan. Zie je, ik ben helemaal niet nodig. En daarbij was de belangrijkste tip: Ga niet (veel) sneller dan je collega’s aan kunnen.

Van alle cursussen kan gezegd worden dat ze te kort waren voor mijn honger naar kennis.

Aan het eind van de dag, na een drietal leuke workshops en een lekker diner, kregen we een eind opdracht. Ontwerp een “hoco” cursus, was kort door de bocht de vraag.

Ik zat met Jan, Jan en Nico in een groep en we bedachten een cursus naar aanleiding van de discussie in de workshop ‘show my Moodle’. De discussie draaide om de vraag hoe je alle docenten kon betrekken bij je Moodle. Dus wij zouden even een een cursus Moodle gebruiken ontwerpen.

Jan en Jan zijn ervaren Moodlaars. Dat was nu ook te merken, bij het ontwerpen van een cursus. Op papier zetten ze de onderdelen die je gebruikt als onderdeel van Moodle met hoofdletters, zodat je bij dezelfde woorden meteen het verschil ziet. Zo maakten we de keuze om deze cursus in 1 CURSUS te stoppen. En de lesinhoud zou kunnen bestaan uit alle mogelijke ACTIVITEITEN.
Maar nog mooier was hoe specifiek werd gezocht naar de rol van de cursus voor de doelgroep. Duidelijk werd dat je bij je cursus heel goed moet afvragen wat je doelgroep daar te zoeken heeft. En nog  belangrijker: Waarom zouden ze je cursus bezoeken? Welke reden en welk belang heeft je cursist daarbij? Opgeteld bij hun ervaring dat een gedwongen cursus niet werkt. Belangrijk uitgangspunt was dat een docent voor zichzelf moest bedenken welk deel van zijn huidige les hij kon gaan gebruiken in de Moodle. Daarbij gingen we er van uit dat deze zelf het inzicht heeft of hij voor Gemak, Gewin of Genot gaat.

Het doel van de cursus wordt uiteindelijk: dat de cursist zelf bedenkt wat hij kan en wil bereiken om zijn kennis van de elo te vergroten. En dat de cursus dit aan de hand van deze doelen probeert aan te bieden.

Dit lijkt simpel, maar in praktijk zou het betekenen dat je als cursusmaker ACTIVITEITEN moet aanpassen aan de cursist. En de verscheidenheid aan doelen betekent ook dat er een verscheidenheid aan instapniveaus, maar ook manieren van leren aangeboden worden.

Zo besloten we eerst dat het FORUM een centrale plek in de CURSUS, zou krijgen. Maar ja, je hebt cursisten die daar nooit naar (willen) kijken. Daar ga je met je strakke organisatieplan en je principes van “sociaal constructivisme”. Veel discussie en uitweidingen verder, kwamen we telkens iets verder met ons idee, terwijl we wel veel leerden……

Ik denk dat hier ergens de borrel werd aangeboden, wat voor onze groep de gelegenheid gaf naar huis te gaan.

Voor mij leerzaam. Zeker. Doen we nog een keer!

Ps: het viel me op dat de bedrijven die indirect betrokken waren moodle centraal zetten. Ik heb dat zeer gewardeerd en gerespecteerd. Geen te vriendelijke gezichten of irrealistiche verhalen. Geen aanbiedingen of kaartjes die bedoeld waren voor “een informatief gesprek”. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik geen doelgroep was, maar ik blijf het idee krijgen dat ook voor Avetica en de andere het een uitstapje in dienst van de Nedmoove was. Soms zelfs kritisch op moodle.

Posted from WordPress for Android (en later geredigeerd op een pc)

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

