Snippervisie

De grootste ellende in onderwijs, na de overtollige manager, is de snipppervisie.

Een snippervisie is een visie met een klok, maar expliciet zonder klepel. Dat angstige moment dat iets nieuws moet worden ingevuld in het onderwijssysteem, wat schijnbaar kleinschalig is, in uitvoering wellicht een leuk projectje, maar in praktijk een monster.

Bij een snippervisie wordt een klein onderdeel van je systeem onder de loep genomen en (vaak verzuchtend) gezegd dat er iets moet veranderen. In dit stadium zijn we bij de niet specifieke snippervisie beland. Nog redelijk onschuldig. Je kan meewarig mee zuchten en verder gaan met waar je mee bezig bent.

Gevaarlijker wordt het als een onderdeel wordt genoemd
“zou je niet eens meer vaardigheden in je taalonderwijs kunnen verwerken?” Of: “Ik heb een mooi onderwijsprogramma gezien en we kunnen daar het geweldloos communiceren wel van gebruiken, ik heb een kopietje gemaakt”.
Dit zou je de initiatie snippervisie kunnen noemen. Nog steeds tamelijk onschuldig. Nog niets aan de hand. Nog geen doelen of voornemens, inspraakrondes. Maar bij onvoldoende afleiding van andere snippers of werkzaamheden…..

Kom je bij de adhoc snippervisie.
Dit gaan we doen, ik vraag jullie medewerking (en in het beste geval ook inspraak, wat bij adhoc dramsnippervisie uiteindelijk betekend dat het 1ste idee toch het beste was of anderszins ingevoerd wordt).

Ik kan er nog vele bedenken. De niks snippervisie (waar na vele uren vergaderen besloten wordt dat het niks is, vaak door de initiator), de bij ministerieel besluit snippervisie (duurt in het ergste geval maximaal 4 jaar), het dit gaat vast beter advies snippervisie, de in het buitenland doen ze het ook zo snippervisie, bezuinigings-snippervisie ook wel kaasschaafvisie (het moet beter, met minder geld, zo gaan we dat doen), noem maar op.

De essentie is dat snippervisies maar een deeltje van het onderwijs beslaan en daardoor vaak niet prettig voegen in de totale onderwijsvisie.
En ze neigen ook vermoeiend tijdrovend en tijdelijk te zijn. En vooral in een kort tijdbestek uitgevoerd te worden. En soms tijdens de uitvoering al weer vergeten of vervangen door een andere …. snippervisie.

Een goede schoolvisie of visie op onderwijs heeft in mijn ogen een totaalbeeld van alle onderdelen van de school. Van schoolarts tot boeken. En van inrichting tot personeel. Dan zou een visie nog draagkracht moeten hebben. Waarin niemand vergeten is, beginnend bij de leerling. Ook heb je tijd nodig. Veel tijd. 3 tot 5 jaar lijkt veel, maar is heel normaal om de kinderziekten eruit te halen. 2 dagen gaat echt niet lukken….
En de moed om droombeelden te molesteren tot praktisch uitvoerbare onderdelen en deze onvermoeibaar verder te slijpen. Ik word angstig van volledige concepten die al jaren zo werken. Dat kan mijn inziens niet.

Werkt echt geen enkele snippervisie? Nou heel misschien de “ik probeerde het in de klas en het werkte snippervisie”. Daar waar je als docent voorzichtig met vertrouwde leerlingen een oefening doet en die vergelijkt met de oorspronkelijke situatie. Klinkt wat saai, maar zou kunnen werken als sneeuwbal in de school.

En snippert jouw school? En hoe doen jullie dat?

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Snippervisie

  1. Pingback: Peer of rotte peer | Jong leren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s