breien vs libdub

Op mijn vmbo school hebben we naast de reguliere vaklessen ook zogenaamde talent-uren. Het woord wordt op verschillende manieren geïnterperteerd. Of er worden uren aangeboden waar leerlingen aan hun talenten werken (leren plannen, leren leren, presenteren met ppt of prezi), of een docent laat leerlingen delen in zijn of haar hobby’s en kennis. Dan kun je denken aan weblogs maken, judo, ehbo, of …. breien.

In de afgelopen periode was breien een van de keuzes voor de leerling, gegeven door een collega docent. De leerlingen kwamen in het lokaal kregen uitleg tijdens de eerste les en met breinaalden en wol gingen ze aan de slag. En breien is moeilijk hoor voor een kind die nog nooit gebreid heeft. Het zijn handelingen en concentratievormen die niet in hun belevingswereld zijn. Het vasthouden en bewegen van de breinaalden, het niet kunnen kijken op je mobiel omdat je handen vol zitten. En het resultaat wat groeit. Het is voor ze heel duidelijk wat ze doen en wat het opbrengt.

Een andere activiteit was de lipdub, welke een beetje tussen de bovengenoemde categorien in zit. Ook hier gegeven door een collega docent. Ook hier kregen de leerlingen de eerste les uitleg en gingen ze aan de slag. En de leerlingen hebben het misschien wel even moeilijk gehad als de breikids. Het vervelende voor ze is dat hun werk niet concreet is en hun vaardigheden die ze opdoen evvenmin. En daarbij zijn het aantal vaardigheden die geleerd moeten worden enorm. Stel je maar voor: scenario schrijven, liedje kiezen, script maken, filmen, monteren, afspraken maken, noem maar op. En het tweede wat leerlingen uitdaagt is de techniek. Aangezien het bij de talenturen van belang is dat leerlingen zelf op zoek gaan naar oplossingen en hun vraagstukken zo veel mogelijk oplossen eventueel met een docent als coach, was het technisch deel een ware uitdaging. Zo maar een paar zaken die opgelost moeten worden:
– Welk programma om te bewerken en wie?
– Hoe laad je een filmpje naar de pc?
– Hoe werkt de wifi van de school, of waarom werkt het nu niet? Hoe werkt Bleutooth eigenlijk?
– Hoeveel Mb mag het filmpje zijn om te versturen, wie legt die beperkingen op? De wifi van school, het email programma van je smartphone?
– Wie heeft de leiding en wie bepaalt wie wat doet?
– etc.
Ik mocht één blokuur meewerken en heb een hoop geleerd. Vooral over de illussie dat leerlingen anno nu enorme digivaardigheden hebben. Daar heb ik het een andere keer wel over.

Wat ik vooral zag bij de verschillende talenturen, is dat er veel geleerd werd. En niet altijd bewust. Zo hadden de leerlingen van de lipdub niet door hoeveel ze moesten overleggen om goede afspraken te maken. En dat harder schreeuwen niet duidelijker maakt (een enorme eye opener voor deze leerling). Bij het breien was het leren veel bewuster, wat ze een groter gevoel van tevredenheid gaf. Ook mooi was de rust die het breien creeerde in de groep. Er werd rustig gepraat.
De lipdub groep was onrustiger en hadden meer behoefte om door de klas te lopen. Het was moeilijker voor ze geconcentreerd te blijven.

In alle nieuwe 21e eeuw vaardigheden die geroemd worden en de geeiste ict bekwaamheid zuchtte ik diep toen ik deze 2 groepen naast elkaar legde. Er wordt zo makkelijk geroepen: “geef een kind een tablet en het leert” of “byod is essentieel voor het onderwijs van de 21ste eeuw”. En het zal allemaal ongetwijfeld een keer onderzocht en waar blijken te zijn. Tot nu toe zijn het meer trendmatige of commerciële uitspraken dan gedegen onderzoek. Ik zou af en toe het tegenovergestelde willen voorstellen. Ruim de devices maar eens lekker op en geef die beitel, verfkwast, naald en draad, kleibal, houtblok en leer een kind zich te concentreren op 1 ding met 1 taak en 1 richting. Ik durf de uitdaging wel aan, dat kinderen die meer met deze vaardigheden bezig zijn, beter met hun computer of smartphone om kunnen gaan, dan onderwijs waar de focus meer op het device is gericht.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op breien vs libdub

  1. Pingback: breien vs libdub | Over leren en onderwijs « hilde wendt

  2. Pingback: Guerilla gardening op school | Jong leren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s