Ted filmpje laat zien dat curriculum niet belangrijk is, maar betrokkenheid

Je zou het volgende filmpje moeten zien als je ook maar iets met onderwijs of leren te doen hebt:
Stephen Ritz: A teacher growing green in the South Bronx #TED : http://on.ted.com/iN6R

Mocht je team wat ingedut zijn of zich moeten richten op nieuwe doelen voor een jaar of de hele school, zou je met dit filmpje kunnen beginnen.
Als er dan nog een docent onderuitgezakt geeuwend en ongeinteresseerd of niet gegrepen is, dan ontsla je die.

Het is zo’n typisch TED filmpje, goed geregiseerd en keurig volgens een patriotistisch stramien. Maar ondanks dat het leuk is om naar te kijken gaat het daar natuurlijk niet om. Ik denk dat als mijnheer Ritz iets minder zou zeggen, hij ook goed laat zien waar het wel om gaat. Betrokkenheid, leerling serieus nemen, van ze houden. En ik vind het een geweldig voorbeeld van modern onderwijs. De school is een onderdeel van de samenleving en je leidt de leerling op om onderdeel van de samenleving te worden. Sterker nog. Stephen leert de leerlingen geen vak, als biologie of economie. Hij leert ze vooral werken. Precies dat wat ze later moeten doen. Het bijeffect is dat velen gemotiveerd worden om hun examen te halen. Nog sterker. Stephen is geen docent, hij werkt. Hij leert niet, hij begeleidt. Hij creeert niet, hij steunt. En dat is toch wel eens anders. Welke leerling, behalve die later ook docent wordt(?), heeft er baat bij dat hem geleerd wordt dat het voorbeeld die hij dagelijks ziet de hele tijd praat, commandeert, regelt, kopieert en nakijkt? Het moet de meest vervreemde situatie zijn die een kind voorgeschoteld krijgt.

Stephen heeft het weten om te draaien. In plaats van de leerling in eerste instantie centraal te zetten, heeft hij een persoonlijk doel gekozen (ik wil leerlingen veilig laten leven en gezonder laten leven en mezelf erbij). Daarna is hij de school uitgelopen en is op zoek gegaan naar bedrijven en stichtingen om hem te helpen. De leerling zijn de mensen of werknemers die hem helpen en steunen. In ruil daarvoor krijgen ze de eerder genoemde begeleiding, steun en liefde. En als klap op de vuurpijl betrokkenheid en geluk.

Het probleem van het onderwijs in Nederland is dat alle genoemde belangrijke einddoelen die ik hier noem, worden weggestopt in onbelangrijke kamertjes. Sfeer is niet meetbaar, zei een algemeen directeur ooit. Hij noemde leerlingen producten en de school een bedrijf. In mijn ogen is product nog lager gekwalificeerd dan slaaf of gevangene. En zie dit filmpje van Ritz. Deze slaven van een vreselijke omgeving zijn eigenaar geworden van de school. En sfeer is bepalend.

Oh ja. Zie je ergens in dit filmpje ook maar iets van eindtermen, leerdoelen, competenties, e-learning of ander “innovatief” of bureaucratische woordenbrij? En wordt er geleerd? Ik hoef niet meer te zeggen…..

(overigens zal ik in de toekomst graag nog wat over de bovengenoemde innovatieve en bureaucratische woorden schrijven, maar ik vermoed dat de context altijd beschouwend of positief kritisch zal zijn)

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in filmpjes en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Ted filmpje laat zien dat curriculum niet belangrijk is, maar betrokkenheid

  1. Pingback: Geurilla gardening | Jong leren

  2. Pingback: Guerilla gardening op school | Jong leren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s