Een briefje van mijn zoon, een momentopname

Briefje

Een wel heel lief briefje van Daan, 8 jaar

Op dit moment worden op de middelbare school waar ik werk de cito toetsen rekenen en schrijven weer voor de eerste en tweede klassen afgenomen.

Deze zijn steeds belangrijker omdat we als Nederland nou eenmaal graag hoog op de PISA lijst willen staan. Vanavond gaf mijn zoon een briefje aan mij, samen met een grote knuffel. Dat kado kan niemand me afnemen. Toen ik alleen beneden zat mijmerde ik over de CITO en keek naar het briefje. En het eerste wat in mij opkwam was: momentopname.

Voor het briefje van mijn zoon is dat zo. Het geeft me een warm gevoel om zijn briefje te lezen. Met alle harkerigheid en vol met taalfouten is het toch maar even mijn zoon die in staat is een kleine verhaaltje aan zijn vader te richten. Wie weet wat er komen gaat. Als je wat neutraler kijkt naar het briefje zit het vol met spelfouten en is het slordig en onregelmatig geschreven. Zijn ‘juffie’ heeft hier nog een hoop aan te sleutelen. Je kan je ook afvragen of dit wel het juiste niveau is voor een kind van 8.

Je zou zelfs kunnen afvragen of iemand met zoveel spelfouten wel later een goede baan kan krijgen of zelfs de vraag kan stellen of zo’n warhoofd wel de opleidingen van zijn wensen ooit zal weten te behalen. Onzin zul je zeggen. Het is maar een briefje. En daarbij het gaat over een joch van 8 jaar, die bij beroepen denkt in termen als “politie” of “boswachter” of “werkman”. En bij opleidingen denkt aan politieschool, brandweerschool, of “is er ook een school waarmee ik net zo kan worden als jij?”

Oh ja? Onzin? We laten op dit moment het hele Nederlandse onderwijs toetsen door het Cito. Vanaf klas 3/4 t/m derde klas van de middelbare school. In groep 8 wordt op basis van 2 waarden, de cito score en de NIO score bepaalt welk niveau een kind kan halen. Middelbare scholen baseren zich steeds vaker op deze scores, in plaats van de opmerkingen van de basisschooldocent te betrekken. De momentopnames zijn belangrijker geworden dan de ‘excellente hoog opgeleide professional’ voor de klas.

Er zijn basisscholen waar elke periode de hele school op zijn kop ligt om de Cito toetsen. En waar de docenten de weken daarvoor de leerlingen voorbereiden op deze toetsen. Een soort openbare Luzac basisscholen, waar de eindstreep centraal gezet is.

En dat terwijl de Cito toets veel goed bedachte kritieken heeft: 1, 2, 3, 4. Dit zijn een paar voorbeelden. Echte onderzoeken naar de validiteit van de Cito toetsen die niet door Cito zelf zijn uitgevoerd, heb ik zo snel niet kunnen vinden. Ik denk dat ondanks de enorme geld investering in het bedrijf Cito, het verplicht stellen door het Minsterie van Onderwijs en alle onderbouwingen het briefje dat mijn zoon gaat schrijven als hij 12 is, ongeveer een even goed beeld geeft van zijn toekomst, als de Cito eindtoets basisonderwijs. En als dat niet de goedkeuring van de lezer kan verdragen, ben ik er in ieder geval even trots op als toen hij 8 jaar was.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in de knor in mij en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Een briefje van mijn zoon, een momentopname

  1. Het is nog erger… De cito wordt al in groep 1 afgenomen en kinderen die naar een VVE-peuterspeelzaal gaan krijgen nog eerder met toetsen te maken.
    Bovendien zijn die toetsen gericht op kinderen die denken zoals leerkrachten denken. Kinderen die (nu nog) creatief denken, scoren veel lager omdat ze ‘teveel’ out of the box denken. Hoe snoer je toekomstige genieën de mond?

    • lighans zegt:

      Bedankt voor je reactie.

      Met denken als leerlkracht bedoel je denk ik, denken in kennis.

      Inderdaad is de Cito alleen een kennistoets. Die andere mooie vaardigheden worden netjes onder het tapijt geschoffeld tot de kids gaan werken. Goed advies: zoek een middelbare school die aandacht besteedt aan meer dan alleen leerfabriek zijn.

  2. Pingback: Nieuw schooljaar, nieuwe plannen | Jong leren

Geef een reactie

