Auto kopen

Ik heb vandaag een auto gekocht. Niet dat ik daar zo trots opkomst ben. Ik fiets liever. Maar toch is het een apparaat die bij tijd en wijle zijn voordelen heeft.

Zo togen ik en mijn vader naar Den Haag. Daar kwamen wij op onze bestemming bij een garage waar de auto’s dicht tegen elkaar stonden opgepakt. Na proef rijden (en verdwalen) in Den Haag, zijn we tot een deal gekomen. Dat ik de auto later moet ophalen en ik met de trein naar huis reed is een ander verhaal.

Ik wil het over de autoverkoper hebben. Deze man heeft ons goed geholpen. Als je hem zou waarderen op grond van vaardigheden scoort hij hoog op het gebied van: communiceren, respect, eerlijkheid (ja, echt en geverifieerd), omgangsvormen, samenwerken, parate kennis (en daarmee ook voorbereiding), inhoudelijk en procedures. En dan ook nog correct Nederlands en goed kunnen hoofdrekenen. De snelheid waarmee hij afgewogen beslissingen nam over duizenden euro’s gedurende de tijd dat ik moest wachten, was verbazingwekkend. Ondertussen werd samen met een collega boekhouding en administratie bijgehouden en werd eindeloos marktplaats gecontroleerd op interessante auto’s of nieuwe boden op hun aangeboden auto’s.

Je zou zo’n jongen maar in de klas hebben. Hard werkend, netjes communicerend, goed doordrongen van zijn taak. Wie wil dat niet?
Ik had al verteld dat ik docent biologie was, op weg naar het station vertelde hij dat hij zijn MTS niet afgemaakt had.
“School was niets voor mij, op die leeftijd”, zie hij. “Toen vond ik het niet belangrijk”.
Bij elke ‘vroegtijdig schoolverlater’ hoor je die spijt in de stem. Het ‘had ik maar’ hoor ik bij schilders, stucadoors, stratenmakers, marktverkopers, handelaren en vele andere hard werkende mensen, die hun school niet afgemaakt hebben.

Ik geloof niet dat de pubers van toen en “werkmannen” van nu, niet in staat waren om te leren. Ik geloof wel dat wij onderwijsdeskundigen niet kundig genoeg zijn geweest om deze pubers de weg te wijzen naar de trots van het werkmanschap die ze nu beoefenen.

Ook gek eigenlijk dat al die goede eigenschappen van deze man niet ergens vermeld staan.Op internet? Een autoverkoper is niet iemand die zichzelf laat ‘endorsen’ op Linkedin. Linkedin heeft namelijk de doelgroep die de onderwijsdeskundigen wel begrijpen. Mensen die havo en vwo afgemaakt hebben en daarna zijn gaan studeren.
Persoonlijk zou ik het een interessant idee vinden als ik de naam van deze man op internet zou kunnen opzoeken en hem persoonlijk zijn kwalificaties zoals ik hierboven heb beschreven kan toewijzen. Niet op Linkedin omdat deze doelgroep te beperkt wordt ondersteunt. Niet alleen een “like” op Facebook, want dat zegt nog steeds niets. Behalve als misschien op Facebook een extra link komt naar ‘kwaliteiten’ of ‘badges’. Het zou toch heel erg prettig zijn als autoverkoper als je kan aantonen dat je door ‘klanten’ of ‘collega’s’ ook als heel ‘betrouwbaar’ wordt ingeschat. En deze badges kun je in je bedrijf hangen als bewijs van vermogen (met een Qr-code om te verifieren?).

Sterker nog. Ik denk dat er ooit een verandering komt in waardering van diploma’s. Waardering zal in de toekomst steeds meer komen van wat je bereikt hebt, maar vooral van wat je nu doet en hoe anderen denken over jouw kwaliteiten. Net zoals nu de tandartsen via mond tot mond reclame hun klanten weten te werven op grond van hun kwaliteit, zal dat ook gaan gebeuren met andere specialisten. Ik heb nog nooit mijn tandarts gevraagd om zijn diploma en cijfers per vak te tonen. Geen idee of dit systeem betrouwbaarder is, dan de gouden ouden diploma’s. Maar het komt er wel. En dan heeft mijn autoverkoper er een flink aantal kwalificaties bij. En die heeft hij verdient!

PS: maar wat als mijn auto onverhoopt stuk blijkt te gaan? En die betrouwbaarheid van deze autoverkoper niet datgene is wat op grond van zijn communicatieve gedrag zou concluderen? Tja, ik weet het niet. Hij is wel in staat geweest om mij een auto te verkopen. En heeft mij keurig de risico’s opgesomt. Misschien ben ik niet zo’n vaardige klant?

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Auto kopen

  1. Dat tandartsen hun klanten werven via ‘mond OP mond reclame’ vind ik echt onhygiënisch🙂

  2. Theo van Goor zegt:

    Val ik onder niet doorgestudeerd maar ‘slechts’ doorgeleerde categorie?
    Na middelbare school en vakschool een kist vol vakdiploma’s, cursussen, bijscholingen en eindeloos veel certifikaten behaald in mijn werkzame leven.
    Bij elke sollicitatie werd de voorwaarde van relevante scholing gesteld maar nimmer werd er naar gevraagd laat staan gekeken. Ik werd altijd aangenomen op uitstraling, persoonlijkheid en teamspirit. Geen van alle meetbare eigenschappen in zo’n kort interview. Wat ik met mijn handen kon maken was puur een blinde gok voor ze. Daar kwam ik toch voor? Volgens mij ging in de meeste gevallen de kennis over tuinieren van mijn ondervragers niet verder dan het gras maaien in hun eigen tuin. Zij konden mijn vakbekwaamheid niet eens beoordelen. Ik werd langs de voor hun bekende meetlat van kantoorpersoneel aannemen gelegd.
    Die houding werd met de jaren alleen maar erger.
    Kon mijn eerste baas nog aan mijn handen en lichaamsbouw nog zien of ik een spitvork kon vasthouden de laatste had het over het passen in het team. 3/4 van het interview bestond uit vertellen wat het bedrijf allemaal deed en hoe het organisatorisch in elkaar stak. Vooral de plek van de interviewers werd benadrukt en wat zij daar deden en waar ik kwam te staan. Interessant! Ik kwam alleen maar gaatjes in de grond graven en schoffelen bij hun!

    Over een andere boeg.
    Heb je ooit wel eens een advertentie gezien van Velomobiel.nl?
    Ze ergens horen zeggen hoe goed hun product is en dat je die beslist moet kopen?
    Een goed en zinvol product verkoopt zichzelf geloven ze stellig in.
    Sinds ik weer voor mijzelf ergens in een tuintje sta te spitten, spreken mensen mij aan. Klanten praten over mijn werk. Ik kan kiezen.
    Ik stel alleen 2 strenge doch simpele voorwaarde. Het moet lokaal en fietsbaar zijn . Daarmee valt helaas 99% van het aanbod af.

    Alle reclame is opgeklopt en borstklopperij. Omdat iedereen het doet wordt het geaccepteerd ben ik bang. Eigenlijk zegt het veel over de holheid (misschien wel zinloosheid en misschien wel totale overbodigheid) van het product en daarmee het bedrijf en de mensen daarachter.
    Ik zeg niet kopen! Ook niet daar willen werken.
    Daartegenover staat weer: Wel eens reclame gezien voor een school?
    Ik zeg doen! Voor de kennis, niet voor de cijfers.😉

    • wim harwig zegt:

      Je bent beter in staat om mijn mening te beschrijven dan ikzelf ! Bedankt Theo.

    • lighans zegt:

      Ik zie de val van een persoonlijk reclame bord wel. De andere kant is dat jouw kwalificaties nu nergens worden getoond. Het zijn verborgen talenten, die pas gezien worden als je iets doet.

      Dat managers over zichzelf praten bij een sollicitatiegesprek is angstig. Daarmee komen ze niet achter de kwaliteiten van jouw. Verloren kans.

      • Theo van Goor zegt:

        Precies!
        Mijn werk en prestaties zijn mijn reclamebord. Ik doe voor iedereen zichtbaar werk, dus wat is het probleem? Ik heb LinkedIn niet nodig. Het zijn juist de mensen die onzichtbaar werk doen die zich moeten profileren met kwalificaties. (zoals die managers en personeelswerkers)
        Toen ik om een getuigschrift vroeg bij het verlaten van Boomchirurgen Copijn Utrecht, kreeg ik als antwoord: Wij doen niet aan getuigschriften, zeg maar dat je 8 jaar bij ons hebt gewerkt dat is voldoende aanbeveling. Iedereen vakman in tuinen en bomen kent ons werk en weet waar we voor staan.

        Mijn eerste baas zat als Tuinbaas direct in hiërarchie onder de Directeur van de psychiatrische instelling waar ik 20 jaar de tuinen deed. Hij nam zijn personeel zelf aan (10 man) en werkte zelf mee.
        Bijna 40 jaar later: Bij mijn laatste baas waren 7(!) mensen in diverse functies betrokken bij mijn outplacement aanstelling. Mijn directe chef had/heeft nog 6 management lagen boven zich die niets van doen hebben met de begraafplaats waar ik kwam te werken met nog 1 collega. Niemand daarvan had ooit maar 1 voet op mijn werkplek gezet maar moest wel beslissen of ik geschikt voor de functie was. Geeft te denken.

  3. Pingback: Geurilla gardening | Jong leren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s