Guerilla gardening

Guerilla_Gardening_in_front_of_Flying_Pigeon_LAIk heb hier al eerder over gehad, maar die TED filmpjes hebben soms een intentie en een vurigheid, waardoor je de neiging hebt, alles te laten vallen en te gaan doen wat zij doen. 2 filmpjes waarbij dat gevoel wat ik al had door dit filmpje, versterkt wordt:

Beide filmpjes hebben een overeenkomst. Het gaat over voedsel in de buurt en over samen werken en delen. Het gaat over passie en doorzettingsvermogen. Creativiteit en plezier. Ron maakt direct de verbinding tussen gezond eten en gezond met elkaar omgaan en minder agressiviteit.

Pam zegt het in haar eindsalvo: ‘Creëer een belang bij scholen voor bewustwording van milieu, lokaal voedsel en lokale bodem. Zet het centraal in je schoolvisie en je verandert de leerling’.

En echt ik denk dat ik dit moet gaan doen. In mijn buurt of op en rond mijn school. Ik moet op school op zoek naar vrijwilligers die op onze school in de plantsoenen pompoen, tomaat, appelbomen, bessen, sla, kruiden, mais en weet ik wat nog meer gaan planten. Ik moet leerlingen die het leuk vinden om te helpen mobiliseren en met de vrijwilligers uit de buurt naar buiten sturen met schop en hark in de hand en lekker laten prutten en verzorgen. Ik zal de leerlingen die stiekum een aardbei of bes denken te stelen aanmoedigen om meer te pakken. Ik wil dat die pubers bij mij op school zulke vieze vingers hebben, dat ze niet in staat zijn te pingen, whatsappen, of een spelletje te spelen. Kippen moeten verplicht worden op schoolpleinen. Ik wil ze vooral laten voelen dat aarde niet vies is. Ik wil ouders betrekken. Ik wil wil wil….

En ik denk ook nog dat het in aanraking komen met echt voedsel nog belangrijker is dan welke geflipte klas, sociaal opgebouwde les, reflectie formulier of vaardigheden onderwijs. Het zijn allemaal theorama’s die aardig kunnen werken, maar nog ver weg staan van wat écht werk is. En misschien heeft Theo van Goor wel gelijk in zijn commentaar op mijn vorige blogpost over de autoverkoper. Het is niet hoe je jezelf verkoopt, maar je verkoopt jezelf door te doen. Onderwijs en vooral biologie onderwijs is iets wat je moet doen. Ik denk dat het zien van groeiende planten al veel meer aan kinderen leert dan de hele theorie over fotosynthese. Toch best vreemd dat in de eindtermen van het vmbo niets staat over voelen, leren kweken, kunnen ruiken, maar ze moeten wel ‘insuline spiegel’ begrijpen. De kans dat ze later insuline injecties moeten geven is nog altijd kleiner dan dat ze later gezond moeten eten.

Dus beste onderwijzers, biologen, buren, pensionado’s, gemeenten en iedereen die ik niet noem maar zich wel aangesproken voelt. Het wordt mooi weer, ga naar buiten zaadjes zaaien en plantjes poten.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Guerilla gardening

  1. Theo van Goor zegt:

    Ja er is veel positiefs te melden.
    Hier in Putten (en naburige dorpen pikken dat ook op en werken samen) Doen kinderen soms massaal aan zwerfvuil rapen. Er zijn onlangs enorm veel nestkastjes gemaakt en vrolijk geschilderd door schoolkinderen. Bijna alle scholen in het dorp en bij het gemeentehuis hangen bomen vol met kasten. Laat de vogeltjes maar komen! In Ermelo heeft een school die vlak tegen de hei aanligt geen plastic kant en klare schoolplein aangelegd door de gemeente. Ze hebben er voor gekozen zelf een duurzame en wildvriendelijk houtwal rond het speelgebied te bouwen. Vogels kunnen erin een schuilplek vinden, konijntjes buiten en kleintjes worden binnengehouden. De speeltoestellen zijn hutten van pallethout en klimobjekten gemaakt van grote zwerfkeien en boomstronken. Nergens bestrating en het gras mag lang worden. Dicht bij de lokale zijn kleine tuintjes ingericht. Niks bijzonders. Gewoon om te laten zien als je een eikel in de grond stopt dat er een plantje uitgroeit. Soms wat eenvoudige plantjes her en der.
    Of het wat voor lange termijn is? Maakt het uit? Kost niks to weinig. De kinderen hebben er van geleerd. Wordt het lelijk of vervallen, doe je het zo eer opnieuw. Eindeloos lesmateriaal.
    Simpel van opzet, praktisch uitvoerbaar, kost geen drol, gewoon doen.
    Kom op met die schop!
    Heerlijk vind ik dat.

  2. Pingback: Guerilla gardening op school | Jong leren

Geef een reactie

