Guerilla gardening op school

 

guerilla

Update 1: lessenserie ietsje uitgebreid. Eerste les besproken (onderaan de post).

Update 2: foto’s toegevoegd. Tekst beetje aangepast.

Een tijdje geleden geschreven over Guerilla gardening. Sterker nog daarvoor ook al. We gaan het echt doen op school. Alles staat in de startblokken en morgen zal het gebeuren. Niet tijdens de reguliere lessen. Die zitten vol gebouwd. Maar tijdens onze “talenturen”. Dat is op onze school een blokuur in de week waar leerlingen uit alle klassenlagen iets doen bij een docent. Dat iets kan een hobby van een docent zijn, of bijles, of sport, het eerder genoemde breien en libdub, noem maar op. En wij gaan dus Guerilla Gardening proberen. En wij zijn mijn persoontje en @biojuffen.

Omdat een onderwerp als deze niet echt zich leent voor een normale manier van voorbereiden (onderwerp, leerdoelen, lesprogramma, toetsje, etc), is onze benadering iets anders geweest. Al is het alleen al omdat het onderwerp nou niet bepaald een vast gegeven is. Guerilla gardening wordt nog al verschillend geïnterpreteerd. Van anarchistisch stadstuinieren tot pothole gardening of volledige dorpen en steden die hun economisch systeem erdoor zien veranderen.  Eerst bedacht wat we de leerling willen meegeven? We kwamen op een aantal onderdelen:

  • De leerling beleeft de natuur, met name opgroeiende planten, dichterbij. In het lokaal en op de school of thuis.
  • Enthousiast maken voor werken met plantjes.
  • Hun eigen creativiteit ontdekken.
  • Het “idee” verspreiden als ze enthousiast zijn geworden.

We hadden internet afgestruind en we waren al op zoek gegaan naar het onderwerp. Ik gebruikte bij het verzamelen van gegevens en ideeën Pinterest. Op mijn account, heb ik een bord Sociaal stads tuinieren aangemaakt en ben gaan verzamelen. Pinterest is een soort doolhof van plaatjes met meningen en aanvullingen. En je moet gefocust blijven om niet volledig een verkeerde kant op te gaan. Maar uiteindelijk geeft het een aardig beeld van wat ik wil.

Toen zijn we een avondje bij elkaar gaan zitten. Met internet en mijn Pinterest prikbord als leidraad hebben we elkaar verteld waar het heen moet gaan. Eerst vielen we vol in de bekende valkuil om allemaal dingetjes te gaan verzinnen die wij leuk vinden. Totdat een van ons tot het inzicht kwam dat wij eigenlijk niet de leerling zijn die enthousiast moet zijn, maar dat die nog moet komen. En met dat inzicht ziet grofweg onze indeling er zo uit in de komende weken: (tussen haakjes staat datgene wat al gebeurd is met aanvullend commentaar.

  1. (gedaan) Je zal het zien. De eerste les samen en dan moet ik surveilleren bij het Scheikunde examen. Goed doel natuurlijk, maar mijn focus lag ergens anders. @biojuffen heeft ons de eerste les voorgesteld. Dat kon zij zelf doen. Ik heb een kort filmpje gemaakt met een klein grappig verhaaltje over mezelf en gg. Joyce is in de kring elke leerling gaan bevragen naar hun motivatie. Daarna filmpje van Ron Finley bekeken (die is minder inhoudelijk maar makkelijker te verteren als Pam Warhurst). Ze is niet aan zaaien en toegekomen maar heeft wel een hoop voorbeelden kunnen tonen. Leerlingen maakten een mindmap met motivatie en hun inbreng in de komende weken en hun ideeen. Tevens wat ze mee nemen voor dat project. Er wordt een graffiti kunstwerk gemaakt, plantjes gezaaid en nog wat getwijfeld. Maar zo hoort dat. Leerlingen kregen als opdracht om petflessen, melkpakken, zaadjes, ideetjes en vrolijkheid mee te nemen voor de volgende les. En natuurlijk hebben wij via de whatsapp het nabesproken.
  2. tweede les aan de slag. Leerlingen gaan zaaien, petflessen ombouwen tot automatische bewateringsbakjes, of misschien wel beschilderen. @biojuffen wilt heel graag graffiti mos gaan maken en zal proberen daar leerlingen voor te vinden die op mos jacht gaan en een ontwerp bedenken.
  3. Lessen daarna wordt daarmee door gegaan en nieuwe ideeën uitgeprobeerd. En natuurlijk gezaaid en geplant. Wij letten op een voldoende bruisgehalte.
  4. Dan zal de talenturen wel afgelopen zijn. Echter de planten staan er nog. We gaan een plan bedenken om die toch te laten onderhouden. En wat gaan we na de zomervakantie doen met de plantjes? Wie doet mee? Gaan we door met een talentuur GG? Dat zijn de vragen die de leerlingen moeten gaan beantwoorden.
  5. Leerlingen sluiten het talentuur af met een certificaat. Wij zullen op punten als samenwerken, creativiteit, initiatief nemen, optimisme, groene vingers, interesse, plannen,  etc gaan letten.

Lessen 3 en 4 in bovenstaande verhaal waren wat bruusk verdwenen in onze planning. Ziekte en roosterwijzigingen zorgden dat het een veel kortere cursus was dan wij hoopten. We gaan volgend jaar opnieuw proberen. Les 5 is zeker gebeurd en we hebben ze ook aan alle kanten geprezen voor deelname aan dit experiment.

Gaan we daarna de buurt er bij betrekken, de gemeente en de plantsoendienst? De stad Purmerend? Andere scholen? We zullen zien. Volgend jaar zijn er plannen dat een andere docent dit initiatief overneemt. Zij krijgt uren om dit uit te voeren. Wij hebben al aangeboden om te komen assisteren en inspireren. Hopelijk schrijven leerlingen van deze keer dan ook weer in, zodat je ook wat “ervaren” krachten erbij hebt. We zullen zien. Ons optimisme en enthousiasme blijft, als een puist op je wang.😉

 

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Guerilla gardening op school

    • lighans zegt:

      Dank. We zullen genieten. Inmiddels eerste les (niet) meegemaakt. Verslagje heb ik in het bericht gevoegd. De iPad was grappig om te gebruiken om snel filmpje te maken. Die komt vast nog een keer terug…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s