Geen vingers graag, maar vragen

Op internet staan een aantal stukjes over geen vingers opsteken. Hier en Frans Droog bijvoorbeeld.

Ik kan me er wel in vinden. De leerlingen die een vinger opsteken zijn vaak de leerlingen die het antwoord van de docent al weten. Of de leerlingen die leergierig zijn en dus verder willen vragen. De rest van je groep lift mee en ligt achter over in een luie stoel te wachten tot de uitleg voorbij is. Dat spookte zo door mijn hoofd terwijl ik examens vmbo biologie aan het nakijken was.

Mijn idee:

Een docent doet een stukje verhaal (lekker frontaal, niks mis mee op zijn tijd en anders in een kring). Op een aantal momenten stopt de docent en vraagt aan de klas om over het afgelopen stuk een toetsvraag te bedenken of een vraag te formuleren wat ze niet begrijpen. Een aantal vragen worden door de docent eruit gepikt (nog steeds geen vingers dus). Daarna gaat het verhaal of de uitleg van de docent weer verder. Aan het eind van de uitleg hebben de leerlingen naast hun aantekeningen(?) ook een aantal vragen. Verplicht ze om deze te bewaren bij hun werkboek / theorieboek. Op een later tijdstip kun je nog op de ongestelde vragen terug komen. Bijvoorbeeld door de klas rond te lopen tijdens het werken aan de taak van die les en de vragen die je niet behandelt hebt op te vragen en te bekijken en misschien te beantwoorden.

Een stapje verder is als je een byod of een tablet/netbook/ipad/weetikveel klas of school bent. Dan laat je de leerlingen de vragen op een gezamenlijk document neerzetten of omgeving (bijvoorbeeld een wiki op een elo, zoals Moodle). De docent voegt direct na de uitleg de documenten samen, sluit het moment om meer vragen toe te voegen voor deze les en de leerlingen  maken vervolgens deze vragen en opdrachten. Werkboek is niet meer nodig!! Hiervoor heb je wel een goed werkend systeem nodig die bovengenoemde stappen kan uitvoeren. Misschien heeft iemand een ander voorbeeld hoe dit gedaan kan worden?

En als het frontaal lesgeven je tegen staat. Kun je het natuurlijk ook omdraaien. Leerlingen verdiepen zich thuis in de stof (of een filmpje) en komen op school om elkaar te ondervragen, met zelf bedachte vragen. Antwoorden worden verzameld.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers, e-learnig, moodle, ict algemeen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Geen vingers graag, maar vragen

  1. fransdroog zegt:

    Leuke suggesties en een fantastisch einde: je beschrijft Flip de Klas in optima forma! http://fdroog.wordpress.com/2012/12/28/flip-de-klas-werkt-revisited/
    Ik gebruik zelf een aantal van je suggesties en ze werken goed. (Toets)vragen laat ik inleveren in een Google Document (erg handig als je schoolmail al via Google loopt) of ik verzamel reacties via Socrative (http://www.socrative.com), TodaysMeet (http://todaysmeet.com), Padlet (http://padlet.com) of Twitter. Het hangt er vanaf hoe veel meer ik wil doen met de reacties naderhand.
    Ik gebruik wiki’s voor andere doeleinden maar die zijn hiervoor minder geschikt. Een elo is mijn optiek hiervoor ook te ‘statisch’ en wat minder gebruikersvriendelijk. Ik gebruik wel Edmodo om leerlingen vragen te laten inleveren, maar dit is dan meestal niet ‘live’ maar op een door henzelf gekozen moment.
    Al deze tools maken één ding heel gemakkelijk dat zeer belangrijk is: feedback van alle leerlingen.

    • lighans zegt:

      Bedankt voor je reactie. Ik was zelf ook tevreden. Een paar keer nu geprobeerd in je klas. Het geeft een leerling ook het idee dat de docent echt zijn werk voorbereid en actief met de klas bezig is. Het verhaaltje-frontaaltje is verpakt in een andere vorm. Ik heb trouwens deze week een kring gemaakt en daar de les als hierboven gedaan. Ging erg leuk. Grappige was ook dat stille leerlingen nu ietsje naar voren kwamen. Verstoppen is moeilijk en de snelle reageerders moeten maar afwachten of ze aangewezen worden. Dat geeft ook leuke effecten (wippen op de stoel, om hun heen kijken.😉 ). Ik ben erg fan aan het worden van kringuitleg. Als ik er meer mee geoefend heb, ga ik de vorm wat aanpassen en leerlingen een stukje voor laten bereiden en vertellen. Flipping the cirle dialog.😉

      Als onze school laptops of tablets zou hebben voor de leerlingen zou ik de toetsen laten inleveren in de standaard toetsenbank in Moodle, of inderdaad Google drive als optie. Maar ik denk dat een wiki (ook standaard in Moodle) ook goed zou werken. Voordeel is snel opgezet en snel meerdere pagina’s per leerling. Socrative kan ook, maar goed dan kan ik ook de Lesson module of database module van Moodle gebruiken, of vragen laten inleveren met de opdracht module, als tekst of als .doc. Of als je feedback wilt geven, de forums bij een cursus kunnen gebruiken, waarbij leerlingen enerzijds feedback kunnen geven aan elkaar en anderzijds de antwoorden op de vragen kunnen geven. Allen zijn al standaard in Moodle.

      Ik snap dus eigenlijk niet wat je met het statische van een elo bedoelt. Wij hebben juist voor Moodle gekozen voor zijn modulairheid. Bovenstaande zijn de standaard modules bij een kale installatie. Ik zou ook Moodle kunnen gamifien, verfacebooken, of blended kunnen maken als ik wil (en kan). Desnoods per cursus. Daar ga ik woensdag meer over leren tijdens de Moodlemoot van ned-moove. Stil plannetje om een live blog bij te houden, maar of dat lukt…

      Maar het begrip “elo” in Nederland wordt snel verwart met Magister Elo. En die is inderdaad erg statisch. En duur en modulair alleen via even dure applicaties. En closed source en vendor-lock in (Silverlight). Ehm, niet echt mijn keuze.😉

  2. Pingback: Moodlemoot 2013 | Jong leren

Geef een reactie

