Ict: Wat elke vo leerling moet kunnen, maar niet kan

@janstedehouder wees via een tweet op een schriftelijk antwoord op kamervragen.

 

Daarin werden vragen gesteld over het vak informatica en ict gebruik. Het antwoord was: we gaan het onderzoeken. En dat geeft vertrouwen…..

Een leerling wilde mij een groot bestand toe sturen. Het ging om een video bestand van haar portfoliogesprek met haar moeder van meer dan 200 Mb. “Mag ik het u tijdens de les laten zien op mijn telefoon”, klonk het smekend. Ik heb als test 3 opties gegeven. Alle drie waren geen oplossing. Ze was niet vaardig genoeg.

Ik vind eigenlijk dat een digitaal wijs kind of volwassene in staat moet zijn om grote bestanden te sturen of te delen en daar oplossingen voor te zoeken. Het zegt trouwens niet alleen iets over de ICT vaardigheid, maar ook de zoek vaardigheid en oplossend vermogen, maar daarover een andere keer, wellicht.

De 3 opties die ik gaf waren de volgende:

  1. Als je Gmail of Live als persoonlijk emailadres hebt, kun je gebruik maken van de andere functies die deze bedrijven hebben met hetzelfde account, respetievelijk Gdrive of Live Skydrive.
  2. Grote bestanden kun je ook delen via handige sites als wetransfer.com, mijnbestand.nl of talloze andere manieren.
  3. Je hebt een online bestandsopslag zoals dropbox, yandex, en vele andere en je selecteert een bestand of map om te delen. Tevens heb je bij Dropbox een map die Public heet en waar je met iedereen de link van een bestand kan delen.
  4. Een mogelijkheid die ik haar niet genoemd heb, is natuurlijk de elo van je school. Onze school heeft daar de upload gelimiteerd tot 50 Mb, dus deze leerling zal het bestand moeten knippen. Of natuurlijk een link naar een van bovenstaande opties er aan koppelen. Ook handig bij een digitaal portfolio op bouwen.

Geen rocket science lijkt me. Onze school is van plan de eerste klassers dit in de mentorlessen te gaan leren. Dat lijkt me een heel fijn plan. En als de wijze mensen van SLO en Ministerie van Onderwijs eens fijn gaan bedenken wat leerlingen wel en niet kunnen op het gebied van informatica, gaan wij er ondertussen alvast mee aan de gang.

Nu is dit natuurlijk niet alles wat een leerling moet kunnen op ICT gebied. Het is dus een voorbeeld. Suggesties en links zijn welkom.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in e-learnig, moodle, mediawijsheid en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

