Weerzin tegen de iDinges

linux_mac_windowsHet zal een thema zijn dat vast terugkeert op dit blog. Mijn ervaringen en afkeer voor gesloten software en hardware op scholen. De scholengemeenschap waar ik werk heeft iPads uitgedeeld aan de medewerkers. Ik behoor tot een groep die de iPad liever niet ontvangen had en daarvoor iets anders. Ik ben zo vrij geweest wel de uitdaging aan te gaan. Ik vond dat ik niet mocht oordelen als ik er niet mee gewerkt had.

Maar bij opstarten kwamen de eerste wrevels snel te voorschijn die mijn vooroordelen snel bevestigden. Leeftijdsristricties voor normale apps als browsers, verschillende Apple specifieke apps, Een Apple ID verplicht (met adres en volledige naam, telefoonnummer, etc), Beperkingen in wat je mag veranderen aan de User Interface (mag ik zelf bepalen wat ik prettig vindt om te werken en wat voor mijn neus staat of niet?), Een Skeuomorphic design van apps, zoals Agenda of een Boekenplank voor je boeken… Ook zijn er apps die ik graag gebruik zoals Freenote of VLC, die niet op de Appstore verkrijgbaar zijn omdat hun licentie niet door de ballotage van Apple heen komt. Het is namelijk Opensource volgens een licentie, die Apple niet accepteert. Over die principes zal ik later nog wel terugkomen.

Binnen een paar uur na activatie is de iPad in een hoekje van mijn zolder belandt. Vandaag op opnieuw geïnstalleerd en bemerkte ik dezelfde wrevel als de eerste keer van installeren.

Mijn afwegingen zijn deels principieel en deels uit gewenning aan Android of gewoonte om dingen op mijn manier te kunnen doen.

Tabletgewijs werk ik voornamelijk met de Asus Transformer. Naast een echt toetsenbord die fysiek vast zit aan het apparaat, doet het ding onder alle omstandigheden wat ik wil. De knoppen zitten waar ik verwacht. De apps zijn goedkoper (wat voor een zuinige Hollander belangrijk is), hebben vaak een eigen uiterlijk die hoort bij de app of het moment. De userinterface is zoals ik wil en dat komt omdat ik kan aanpassen wat ik wil. Ik voel me binnen een paar beperkingen vrij om te doen, zoals ik gewend ben op mijn smartphone (die ook Android draait). Er is 1 account en dat is Google Play en daarmee is alles verbonden. Even beangstigend als prettig inderdaad. Dezelfde vendor lock-in als bij Apple. De iCloud, iTunes, Appstore varianten vind ik verwarrender. Het aantal keer dat je geconfronteerd wordt met licenties is bij Android minder en komen minder uitgebeid in beeld. Het is mogelijk om open-source programma’s of programma’s van derden te installeren (Op android kun je bijvoorbeeld kiezen om via f-droid.org te installeren, waar alleen opensource programma’s vermeld worden, deze zijn ook met Google Play te installeren maar staan de licenties er minder expliciet bij). En leeftijdsrestricties die heb ik nog niet gezien. Het aantal educatieve apps vind ik ongeveer gelijkwaardig aan de Appstore. Maar vooral Nederlandstalige apps blijven misschien wat achter (al vind ik de kwaliteit dan weer meestal matig of niet interessant genoeg). Daarbij zijn er ook op onderwijskundig gebied meer gratis apps. Apps die op Android gratis zijn, zijn vaak betaald op de Appstore.

Ik heb mezelf eens onder de loep gelegd en afgevraagd of ik zo’n vreemde eend ben, die alles maar anders doet dan de rest. Op het gebied van computers kan ik daar in mee gaan, want ik gebruik al jaren Linux op al mijn pc’s. Maar met de tablets heb ik heel braaf de grote bedrijven gevolgd en gekozen voor Android (dat het een linux gebaseerd systeem is, zal natuurlijk geholpen hebben). Daarin behoor ik tot de meerderheid van de Nederlandse bevolking. Meer dan de helft van de dit jaar gekochte Tablets is een Android tablet. Bijna driekwart van de Smartphones draait op Android.

Op het gebied van opensource is Android in het voordeel doordat je makkelijker Open of vrije software kan installeren. Tegelijkertijd is Android ondanks de toezeggingen maar gedeeltelijk open en wordt de broncode maar langzaam vrij gegeven door Google. Maar is dat voldoende reden om zo af te geven op een Apple product? Apple heeft ook zijn eigen inzet in de opensource wereld, zoals Printsystemen en andere software?

Zou het een religieus aspect zijn? Ik vind het gewoon vies, net zoals sommige imams vrouwen geen hand geven? Ik heb van mijn principes een heilig ding gemaakt? Ik vind het moeilijk hier negatief op te antwoorden. Ondanks mijn afstandelijkheid help ik anderen graag met hun iPad problemen en adviseer ik apps om te gebruiken. Dat ik probeer apps te zoeken die niet alleen op een iPad werken vind ik logisch. Zou ik de iPad gebruiken als ik gedwongen werd er mee te werken? Ja, maar leuk is anders. Maar kunnen werken is belangrijker dan mijn idealen op ict-gebied.

Is het niet zo dat je juist binnen het onderwijs te maken moet hebben met mensen met verschillende opvattingen. Of stopt dat op het moment dat je met software en hardware te maken hebt? Moeten we leerlingen niet platform agnost maken in plaats van platform afhankelijk?

Wie gaat mij overtuigen van mijn weerzin? Wie kan mij argumenten geven waarom ik wel de mooie strakke iPad moet gebruiken, boven mijn oude gedateerd ogende Asus?

Nog een interessante link:

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in ict algemeen en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Weerzin tegen de iDinges

  1. Marc zegt:

    Ik begrijp je antipathie jegens gesloten systemen en vendor lock in. Dat voel ik ook, vooral als ik weer eens een nieuwe laptop met de laatste Windows versie van mijn werkgever ter beschikking krijg (Windows 8 zonder Start button…), of als ik de kinderachtige iOS apps van mijn iPad onder ogen krijg. Arrogante IT-giganten die denken dat ze de wijsheid van de gebruiker in pacht hebben…

    Ik werk met allerlei besturingssystemen (diverse Windows versies, iOS, Mac OS X, Android, ChromeOS, Ubuntu Linux e.d.). Als IT-professional heb ik doorgaans weinig keuze. Als consument maakt het me eigenlijk niet uit waarmee ik werk (platform agnostisch), mits ik prettig met de hardware kan werken en vooral op een makkelijke manier mijn functionele doel kan bereiken.

    Wat dat betreft is technologie voor mij niet meer dan een middel, ondergeschikt aan het doel: informatie maken/delen/consumeren. Hoe minder ik van technologische aspecten (zowel hardware, besturingssysteem als applicaties) merk, hoe beter het is. (Wat dat betreft blijft de MacBook Pro / Mac OS X / Google Chrome vooralsnog mijn favoriete combinatie.)

    Zou dat voor leerlingen en eigenlijk iedere consument niet ook zo zijn?

  2. psgberichten zegt:

    Afgezien van het feit dat ik mijn TF201 (bewust geen iPad gekocht en niks gedateerd) koester en Apple, Google, Microsoft of om het even welke moloch een gelijksoortige weerzin bij me oproept, heb ik, nadat ook ik via mijn werk een iPad kon gebruiken, moeten constateren dat de programma’s op de iPad meestal gewoon werken terwijl ik mijn Asus meer dan eens uit frustratie heb dichtgeklapt omdat de browser (zowat alle opties geprobeerd) en andere apps dienst weigerden of te veel tijd nodig hadden om te doen wat ze moeten doen. Daarom gebruik ik de iPad, ondanks alle irritante beperkingen en Apple-trucs, vaker dan mijn transformer. Sadder but wiser en vooral iets praktischer ingesteld. Dat laat onverlet dat ik het met je eens ben dat leerlingen platform-onafhankelijk onderwijs zouden moeten genieten (een ander vraagstuk dan gebruiksmotivatie). Maar hoe doen we dat?

  3. Pingback: Nieuw schooljaar, nieuwe plannen | Jong leren

  4. Pingback: Wat zegt Linus over onderwijs? | Jong leren

Geef een reactie

