Peer groepen, deel 3

AssumerpeerIn deel 1 heb ik mijn idee gepubliceerd, met het idee dat anderen daar profijt van konden hebben. In deel 2 bleek mijn school dat zelf te zijn en hebben we een start gemaakt.

Een idee is leuk. Een uitvoering is grappig. Voornemens zijn nog beter. Maar dan komt de zomervakantie. Om dan weer die ideeën en en voornemens terug te pakken kan een pittige klus zijn. Maar ja, dit wordt een gezellig en positief verhaal.

Na de vakantie heeft de schoolleiding een studiedag ingepland. Deze stond in de ochtend in het teken van de peer-groepen. En ik ben iemand die als initiatortje wel enigszins negatief faalangstig de bijeenkomt in ging. Maar het team (of moet ik zeggen de 2 kernteams?) gingen met veel inzet van start. Aan het eind van de ochtend was het concept gaudi-leren verder uitgewerkt, waren er schema’s, tabellen, rubrics voor de nieuw te introduceren leerlijnen (competenties), intervisie formulieren gemaakt en ben ik vast nog iets vergeten.

Het leuke is dat ik in het begin de touwtjes nog redelijk in handen had en wat kon bijsturen (dacht ik). Nu is mijn functie van initiator niet meer nodig. Ik heb dan ook geen touw meer in handen heb, behalve de functie binnen mijn peer groepje en de vragen die ik stel aan andere groepen. Dat stapje terug is even schrikken, maar wel beter. De schoolleiding heeft nu weer de controle functie. En zo hoort dat ook.

De leerlingen zullen nu moeten merken of ons gepraat, gepeins en “gepeer” effect heeft op hun leren en de school. Ik ben benieuwd. Eigenlijk zouden we nog een leerlingen peer groepje moeten samenstellen, die als helikoptertjes het onderwijssysteem volgt en bekritiseert.

Frans Droog heeft het in deze post over initiatieven in het Nederlands onderwijs die steeds meer gericht zijn op docenten zelf en hun invloed die ze daarmee hebben op het onderwijs. Dat zijn mooie initiatieven. Onderbelicht is wel het initiatief binnen de school door docenten, zonder dat organisaties daarin steunen. Die zijn natuurlijk nogal onzichtbaar en worden gewoon gedaan. Je kan natuurlijk een idee op doen op zo’n bijeenkomst en meenemen naar je school. Maar het resultaat gebeurt op school. Ik probeer met mijn korte verslagjes het resultaat van samenwerkende medewerkers op een vmbo-tl school te belichten. Direct en zonder tussenkomst van anderen. En ach, misschien vertel ik het wel een keer op een bijeenkomst.😉

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Peer groepen, deel 3

  1. Leuk die voortgang en het loslaten. Een schouderklopje is op z’n plek denk ik. Klopklop :))

Geef een reactie

