Sociale media als communicatie tussen leerling en docent/mentor

firefox_phone

De nerd in mij, zocht natuurlijk een Smartphone die leerlingen niet hebben, zoals deze Firefox OS mobiel.

Dit jaar mag ik me mentor noemen van een 4VMBO klas. 28 gezellige en gemotiveerde leerlingen. Op hun manier dan. Ze schreeuwen door de klas, luisteren als het te laat is en vinden elkaar natuurlijk een stuk leuker dan die man in midlife crisis voor de klas. In dat toch nog steeds goedmoedige klasje is 1 ding wel wat ze een eenheid maakt. Geef ze 5 minuten en je ziet alleen nog kruinen voor over gebogen op hun smartphone schermpje. En niet de hele tijd hoor. Af en toe wordt een foto getoond, een foto gemaakt voor snapchat of zie je een machteloos gebaar als het spelletje niet helemaal ging zoals gewenst. De smartphones zijn ongeveer gelijkelijk verdeeld over Iphone en android mobiels. Met een paar BB’s, oftewel Blackberry’s. Een klein aantal heeft geen mobiel (mee). En wachten gelaten af. Of praten gewoon…

Naast dat smartphones behoorlijke tijdverspillers zijn, zijn het apparaten die leerlingen altijd bij zich hebben, nooit vergeten, aan hebben staan en gebruiken. En wie ben ik om daar geen gebruik van te maken.

Whatsapp

Tijdens een van de eerste studielessen was ik van plan om een telefoonlijst te maken. Na enig nadenken heb ik dat deels gedaan en het andere deel bestaat uit een whatsapp lijst. 22 van de 28 leerlingen zijn daar aan verbonden en het begint na een paar weken zinloos kwebbelen nu een steeds nuttiger plek te worden. Leerlingen stellen vragen aan elkaar of aan mij, overleggen huiswerk, zetten foto’s van aantekeningen van het whiteboard, het rooster is de groepsavatar geworden en de eigenaar begint nu iets van moderator eigenschappen te vertonen. Van dat laatste weet je natuurlijk niet hoe dat in zijn werk gaat omdat er natuurlijk buiten deze lijst ook op andere lijsten in andere samenstellingen, maar vooral waar ik niet bij ben, overlegd wordt. Mijn rol in deze lijst is vooral van lurker en vragen beantwoorder. Wel voorgenomen dat zodra het nut van de lijst mij totaal ontgaat of de lijst ontspoort, van mij te laten horen. Enerzijds via de lijst of in een klassengesprek. Het blijft school.

Facebook en Twitter (en Google+ dus niet…)

Ik ben op beide actief. Waar met Whatsapp het gebruiksdoel vrij duidelijk is, het babbelen met elkaar, is dat bij Twitter en Facebook niet. Ik gebruik Twitter vooral om mijn mening te geven of te informeren (over hobbies of werk). Facebook was een noodzakelijk kwaad, om dit en andere blogs te kunnen verspreiden. Soms kopieerde ik tweets, als mij dat interessant genoeg leek. Maar dit jaar is dat verandert.

Twitter is gelijk gebleven en voor leerlingen niet interessant. Op het account van @biojuffen na, die wordt beheerd door mijn collega bioloog, lijkt het me voor mijn leerlingen niet boeiend om over linux, opensource en ligfietsen of onderwijs te lezen (al volgen er een aantal mij wel, ook ex-leerlingen houden het een tijdje vol en een enkele ouder).

Maar Facebook bleek voor leerlingen van mijn school een veel gebruikt middel. Meer dan Twitter viel me op. En dan sta je voor een dilemma. Blijf je bij je eigen weerzin tegen Facebook met zijn grillige interface, irritante apps en gestoorde nomenclatuur zoals “likes” en “friends”. Of drijf ik deze keer mee met wat leerlingen gebruiken? Uiteindelijk ben ik mee gaan drijven. Ik heb mijn naam gewijzigd in een naam die voor de meeste leerlingen herkenbaar is. Daarnaast een pagina voor mijn mentor klas gemaakt. Vooral met de buitenlandreis was Facebook leuk. Er werd veel geupload en er wordt nog steeds commentaar gegeven en foto’s toegevoegd. Je merkt ook dat je iets dichter bij de belevingswereld komt van de leerling. Leerlingen liken en delen wiskunde spelletjes bijvoorbeeld, hebben ook goede smaak of verspreiden hun religie. Het is nuttige informatie voor een mentor. Waar ik trouwens vaak zeer terughoudend mee om ga. Wat moet ik met die duckface plaatjes, of gestylede selfshots, partypics in het weekend, of vine en YouTube filmpjes die vooral bedoelt zijn om te choqueren of 2 minuutjes te vermaken of te zwijmelen bij je boyband? Niet altijd even interessant dus…

Een collega zet er Geschiedenis vragen op, waar leerlingen antwoord op geven of elkaar bediscussiëren. Zij geeft dan aan wie het goed heeft of zegt niets als een meerderheid overeenstemming heeft bereikt. Mooi stukje didactiek.

Een andere collega communiceert intensief met de leerlingen via Facebook, over van alles en nog wat, ook over school. Hij is dan ook een grote fan van Facebook en heeft een gigantische schare “vrienden”.

Zelf ben ik nog wat besluiteloos. We hebben immers ook een elo en de Google Apps via school. Is het dan niet beter om die te gebruiken ipv deze externe website? Maar wat  als het bootje goed drijft, of steeds beter…

Google+ is de grote afwezige. Leerlingen zijn totaal niet geïnteresseerd, laat staan dat ze van het bestaan af weten.

Google Apps

Te bizar vind ik het hoe moeizaam het integreren van Google Drive met de werkwijze van leerlingen is. Leerlingen zijn zo gewend om USB sticks mee te nemen, dat ze simpelweg geen notie hebben en nemen van de mogelijkheden die de school hun biedt. Een school account (zoals onze school dat heeft), geeft 30 Gb aan opslagruimte (en als je Quickoffice installeert nog 10 erbij op dat account). Daar is nog een slag te maken. En het integreert naadloos met Moodle. Het inleveren van een opdracht wordt dan wel heel handig. Of het samenwerken aan een verslag veel efficienter. Maar nee. Voorlopig sturen ze Word- en PPT-bestanden naar elkaar of raken hun USB stick kwijt…

De Gmail applicatie wordt natuurlijk wel gebruikt, maar verder😦. Ach, we zijn net begonnen en wellicht dat het voor deze 4VMBOers te laat is daarmee bezig te gaan, maar is de nieuwe lichting eerste klassers daar vanzelfsprekender in. En hebben ze betere begeleiding van school gekregen.

Het gebruik gaat een stuk beter als de scholengroep durft te besluiten de MS Office licenties te stoppen. The cloud en voor ons google apps is dan geen alternatief meer, maar dat wat je gebruikt.

Ook de Calendar functie gebruik ik zelf zeer intensief, maar ik zoek een manier om dat handig te doen met de klas. Ik wil dan wel rekening houden met de verschillende type mobieltjes. Ook op het te doen lijstje. Wel gebruiken leerlingen de agenda steeds meer. Dat dan weer wel.

Conclusie

Eigenlijk nog heel basaal als ik hier mijn ervaringen terug lees. Nog weinig gebruik van de echte handigheidjes van Twitter, zoals twitter walls en dergelijke of Google Apps zoals formulieren of portfolio’s via sites. Of Google Hangouts voor groeps webcam contact zoals Jelmer Evers dat deed met zijn Geschiedenis examen leerlingen, afgelopen schooljaar. Stemmen via mobieltjes doe ik ook nog niet en vele andere ideetjes moeten nog uitgeprobeerd worden. Maar we zijn gestart en we vinden het leuk.

Mijn vraag aan mijn quadbloggers: Wat gebruiken jullie? En wat bevalt jullie? Wel graag device onafhankelijk.

Dit blog is onderdeel van een quadblog.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers, e-learnig, moodle, ict algemeen en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Sociale media als communicatie tussen leerling en docent/mentor

  1. Hallo Hans,

    Interessant om je overzicht te lezen. Tegelijkertijd kwam een blogpost van een collega beschikbaar http://fransipani.blogspot.nl/2013/10/mbo-en-facebook-in-de-les.html. Het beeld dat de leerlingen ver op ons vooruit lopen en alles daarmee willen doen klopt niet helemaal.

    Ik ben wel een voorstander van ICT in het onderwijs en vind er gewoon nog niet zo mijn weg mee in de les. Mijn meest ingezette ICT-onderwijstool is de blog. Ik bereid er een deel van de lessen op voor en stuur leerlingen vooraf de link. Ik merk dat studenten sporadisch mijn tweets wel eens lezen (zonder mij te volgen). Ik heb wel eens via de blog een oproep gedaan voor een lokatie-twitterwall. Daar is het nog niet van gekomen🙂 Ik heb wel eens met Mentimeter en Todaysmeet gewerkt. Prima tools, maar ook veel gedoe omdat ze het te weinig gebruiken. Samengevat. Voorlopig concentreer ik me op “in de klas verbinding tussen de studenten en mij”. En als ik tools kan vinden die dat ondersteunen dan ga ik die gebruiken. Ik ben alleen even niet actief op zoek. Gelukkig komt er via Twitter en blogs regelmatig wat inspiratie voorbij.

  2. Pingback: Quad-bloggen « De lerende docent.

  3. lighans zegt:

    Het blog van je collega is interessant. Juist omdat het een ander beeld geeft. Mijn leerlingen vragen er juist om. Vrienden worden op Facebook met een docent vinden ze niet raar, eerder handig. En het filmpje direct op Facebook gedeeld.🙂

    Maar de whatsapp groep is het meest actief. Maar ja. Niet voor iedereen. Dus moet je als docent verschillende kanalen bedienen. Het liefst had ik dat centraal gehad.

  4. Frans Droog zegt:

    Geweldig om te lezen! Hoe gaat dat nu in de praktijk ‘Sociale Media in de klas’? Er komt van alles langs aan experts en tips hierover op diezelfde Sociale Media maar jouw beschrijving is echt. ZO gaat het dus, in ieder geval bij de docenten die het proberen.
    Zelf twijfel ik nog steeds over Facebook. Ik gebruik het zelf wel, een stuk minder dan twitter overigens, maar leerlingen geven over het algemeen aan dat ze daar niet zitten te wachten op een link met ‘school’. Ik zet toch weer op mijn lijstje om daar komend schooljaar gerichter op in te zetten. Daar ligt volgens mij namelijk toch vaak de sleutel. Zelf duidelijk hebben hoe je een Sociaal Medium wil inzetten en dit kan dan ook zijn volledig vrij laten.
    Twitter gebruik ik als extra. Hier doe ik mededelingen, geef ik tips, wijs ik op interessante dingen. Het staat de leerlingen volledig vrij mij op mijn schoolaccount te volgen. Ongeveer de helft doet dit is mijn inschatting. (Ik ga de leerlingen nog een Sociaal Media en Web 2.0 tools Google Formulier laten invullen)
    Ik werk met al mijn klassen met Google Drive en dat werkt in mijn ogen nagenoeg perfect. Bij mij zijn usb-sticks verboden en verslagen of werkstukken of presentaties mailen al helemaal! De leerlingen hebben hierin geen enkele keuze gekregen en dat het dit jaar zo goed werkt komt door de ervaringen opgedaan in eerdere jaren. Er ligt al een tijdje een blogpost klaar……
    Kort. Leerlingen maken een map aan met een door mij vastgestelde naam die ze delen met mij.
    Hierin zetten ze alle te delen materialen (die daarmee automatisch met mij gedeeld zijn). In de eerste les van het jaar zijn we naar het computerlokaal gegaan en heeft iedere leerling deze map moeten aanmaken, een document moeten aanmaken met een ook door mij opgelegde verplichte naam, en deze in de map moeten plaatsen. Deze opdracht werd beoordeeld en er waren twee mogelijke cijfers: een 10 of een 1. Dit werkte.
    Niet onbelangrijk. Ons school mailadres is een Google mailadres dus alle leerlingen hebben toegang tot Google Drive (sommige wisten dit, de meeste niet).
    Toevoeging. Ik ben nu bezig de collega’s van het gemak van Google Drive te overtuigen voor samenwerken met leerlingen maar ook binnen vaksecties, binnen OOP, binnen MT. Hiervoor geef ik af en toe workshops die als scholing voor de collega’s gelden.
    O ja. Voor al mijn klassen is het gebruik van Google Drive gekoppeld aan het gebruik van Edmodo, waar ik de informatie en de opdrachten met de leerlingen deel.

    • lighans zegt:

      Bedankt voor je uitgebreide reactie,

      Twitter, FB en whatsapp zie ik meer als een service naar leerlingen toe. Ik wil daar niet aan verplicht zijn om te doen. En dat heb ik de leerlingen ook wel duidelijk gemaakt. Mijn facebook naam heb ik bewust aangepast. Ook naar andere “vrienden” dat mijn functie anders is geworden. Wel grappig om oud leerlingen nu weer in mijn tijdlijn te zien. Twitter is toch wat zakelijker. Daar zie ik minder VMBO leerlingen.

      Wij hebben ook inderdaad de google edu mail en bijbehoren. En inderdaad opvallend hoe je leerlingen moet dwingen om dit te gebruiken. Wel opvallend is dat collega’s goed bezig zijn om het voordeel van google apps te ontdekken. Er wordt veel ervaring uitgewisseld en sommige collega’s zijn heel handig met formulieren ed.

      Het koppelen van Google Apps met je lms is in mijn ogen een handige en noodzakelijke actie. Het zorgt toch voor een stukje eenheid.

      Ook is er een idee om het portfolio op google drive te doen. Jouw manier was bij ons ook al langs geweest maar nog niet uitgevoerd. Toch maar eens gaan doen en dat starten met de onderbouw. Bijvoorbeeld met een andere map “bestanden” en uitleggen dat hier al hun werkbestanden voor de school in komen en in de map “portfolio” alle bestanden die je wilt bewaren voor later in je vervolgopleiding.

  5. mwmott zegt:

    Ik gebruik edmodo, en dit jaar gebruiken al mijn collega’s edmodo. Althans in principe, maar ik weet niet hoe iedereen het gebruikt. Ik zet er al mijn documenten, tips, links, opdrachten etc op. Daarnaast heb ik een twitteraccount voor mijn leerlingen maar ik moet het meer onder de aandacht brengen. Ook facebookpagina’s per vak heb ik, maar ik vind het zelf vervelend om veel verschillende platforms bij te houden, dus daar ben ik mee gestopt. Van edmodo kun je als leerling ook een pushbericht krijgen op je telefoon.
    Ik gebruik met mijn collega’s dropbox en google drive en probeer leerlingen ook te stimuleren om hun werk op google drive te maken en dat dan zo met mij te delen.
    In de les gebruik ik wel eens socrative en heb dankzij Frans nu ook answer pad ontdekt, ik moet het nog uitproberen. Ook heb ik allerlei tabellen die leerlingen moeten leren gezet in quizlet: flashcards en mogelijkheid tot trainen met quizjes. Ik hoop hier ook te kunnen zien wat hun voortgang is.
    Verzamelingen filmpjes zet ik op blendspaces, zo kan ik ook mijn eigen ‘digitale les’ maken, zonder dat ik aan een bepaald format moet voldoen. Daarnaast ben ik aan het kijken of ik educreations kan gebruiken om leerlingen aan elkaar te laten uitleggen.
    Soms is het lastig om leerlingen goed mee te krijgen, ze moeten echt de waarde ervan ontdekken en dat duurt echt even.

    • lighans zegt:

      De waarde van apps is bij mijn leerlingen nihil. Educatieve apps worden niet gebruikt.

      En aangezien wij Moodle als elo gebruiken kunnen we daar veel dingen al mee die in kleine apps worden aangeboden. En ik heb ook liever dat docenten moodle gebruiken…. Met versie 2.5 is de app voor moodle ook te gebruiken voor onze school. Dan gaan we ook daarvoor gebruik maken voor korte testjes in de klas.

      Ook grappig dat jullie alle drie de grens tussen sociale media en schoolse zaken door elkaar laten gaan. Dat is in mijn ogen ook waar het naar toe gaat. Ik kan me voorstellen dat leerlingen in de toekomst Samenwerken met google drive, het resultaat uploaden naar de lms, de docenten via sociale media op de hoogte brengen en andere leerlingen vertellen dat ze feedback kunnen geven. Zelfs misschien een link naar facebook geintegreerd in de lms waarmee geliked kan worden. Of misschien de comments van facebook integreren met de lms?

      Andere kant is dat je wel dag en nacht bezig bent om het klein en groot leed van leerlingen te lezen, vragen te beantwoorden enzovoort. Je werk stopt steeds minder. Daar moet ik nog iets op vinden. Maar misschien heb ik in de toekomst wel een werk device (of gebruiker) en een private. We zullen zien. Dit verslagje krijgt vast een keer een vervolg. Ik wil het zeker nog over de mogelijkheden (en onmogelijkheden) van Google Apps hebben. Maar ook over het gebruik van Whatsapp is veel te vertellen. Heb ik nu al zin in.😉

Geef een reactie

