Gmail shortcut keys

Gmail_logoSinds een tijdje gebruik ik in plaats van een tablet een “ouderwetse” laptop *. Het valt me op dat mijn productiviteit stijgt en het aantal letters die ik kan tikken toegenomen is. Ook als ik het vergelijk met bijvoorbeeld een Asus Transformer Tablet met toetsenbord of een iPad met een Bluetooth toetsenbordje. Nadeel is een mindere gebruiksduur van de batterij. Maar daarvoor hebben we netsnoeren uitgevonden.

Maar daar ga ik het niet over hebben. Onze school heeft er voor gekozen om Gmail en de andere “Apps” van Google te gebruiken als productiviteitseenheid in de cloud. Het werkt allemaal heel handig. Agenda, Gmail de Gdrive communiceren vlekkeloos met elkaar, maar daar een andere keer over.

Gmail is een leuke combinatie van dat wat gewoon efficiënt is. Het is makkelijk in te delen, werkt op elk device en integreert ook goed met de eisen van een school. Een van de dingen die ik vrij vervelend vind is om tijdens het werken te moeten switchen tussen toetsenbord en mousepad/muis. Bijvoorbeeld om van een te lezen bericht terug te gaan naar het postvak in. Omdat ik bij het browsen keyboard shortcuts ook erg handig vindt, ben ik ook op zoek gegaan naar deze toepassingen in Gmail. En na een Google snel gevonden. De eerste tip is dan meteen goed te lezen. Druk op ? voor de help pagina met alle snelkoppelingen….

Welke voor jouw handig zijn is natuurlijk persoonlijk. Ik gebruik “k” en “j” (vorige of volgende bericht) veelvuldig en vind “_” een geweldige (markeren als ongelezen en terug naar Postvak In). Ook Ctrl Enter om een bericht te versturen vind ik een heerlijke. Deze laatste geeft naast de snelheid zo’n heerlijke beweging als  linker Ctrl ingedrukt wordt gehouden en een triomfantelijk tikje op de Enter. Daarna staar je naar het bericht dat verzonden wordt en het terugkeren naar Postvak In. Het voelt opgeruimd en efficiënt.

Als je dus een computer gebruikt voor je Gmail kun je hier wellicht voordeel aan hebben. Veel plezier ermee.

Ook voor Gdrive en Calendar zijn sneltoetsen te gebruiken.

*: Voor de geïnteresseerden: Een Asus Vivobook (met touchscreen) waarop standaard Windows 8 is geïnstalleerd. Daar heb ik een van mijn favoriete Linux versies naast gezet en daar werk ik voornamelijk mee. Dit is Crunchbang linux. Leuk zijeffect is dat Crunchbang ook key shortcuts kent. voorbeelden: Window-key en w start de browser. Window-key f start de bestandsbeheerder. Als je er eenmaal aan gewent bent is niets zo snel. Naar mijn mening dan. Windows 8 kent trouwens dit fenomeen ook: key shortcuts. Het is waarschijnlijk al bedacht bij de eerste computer keyboards….

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in ict algemeen, mediawijsheid en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

