Onderwijs is geen bandana trucje

the_vanishing_bandana_tEr is een “magisch kunstje” dat de Bandana truc genoemd wordt. Ik kwam het toevallig tegen bij een zoektocht op youtube die het beste omschreven kan worden als zinloos doorklikken. Deze keer werd het uitgevoerd door Carl-Einar Hackner. Later kwam ik hetzelfde kunstje tegen bij een andere illusionist, David Copperfield.

Dat deed me ergens aan denken. In het onderwijs hebben we vaak de neiging om elkaars trucjes over te nemen. “Wat bij mij goed werkt” met vervolgens een tip. Een iets meer doordrongen versie is die van “Wat na onderzoek gebleken is ….” met een daarna een model die aan het onderzoek gekoppeld is. Dat laatste had ik vooral bij het artikel over Opbrengst Gericht Werken (pdf), die mij gevraagd is door te lezen. Natuurlijk zit er een kern in die niet te ontwijken is. Dat wat bij een ander werkt is wellicht nuttig om over te nemen. Vooral als de “opbrengst” goed is. Ook uit de onderzoeken van Marzano en Hattie (die ook in het rapport van OGW worden genoemd als achterliggende basis) is veel nuttigs te halen.

(Even schrikken. Nu volgt een woord die volgens sommigen (1, 2) niet meer genoemd mag worden in het onderwijs)

Maar het vervelende van een idee van een ander is dat het een trucje bij jezelf kan worden. Het is echt leuk om de 2 filmpjes van de bandana truc te vergelijken. Het is precies wat je met een tip zou moeten doen. David Copperfield is van mijn 2 voorbeelden de eerste, die het heeft opgevoerd. Zou Carl-Einar het van hem hebben overgenomen? Het is een glad verhaal, zonder fouten of uitglijders. Het zwaaien met de banaan laat hij ook achterwege en het contact met het publiek is keurig getimed. Gegarandeerd succes. Carl-Einar Hackner doet dezelfde truc, maar op een geheel eigen wijze. Wat bombastischer en in mijn ogen is de humor meer centraal dan de truc zelf. Bij Copperfield ga je meer voor het spektakel en bij Hackner om te lachen. Copperfield straalt professionaliteit uit, Hackner klungeligheid. Of dit zo is, laat ik aan de toeschouwer.

Het gaat dan ook niet om de truc, maar om de performance. En tegelijkertijd “leggen” ze hetzelfde uit. Waar de vraag, wie dat het beste deed, zeer subjectief is voor de toeschouwers En zo is onderwijs ook. Mijn methode kan een heel ander effect hebben op leerlingen dan die van een collega. Mijn onderliggende boodschap tijdens een les en daarmee de kleur die ik aan mijn onderwerp geef, kan het verschil zijn tussen de stof begrijpen of de aandacht verliezen.

Het enige probleem is dat er geen inspectie bij Copperfield en Hackner op bezoek komt (of het moeten de recensenten zijn) en bij ons wel. En moeten zij zich conformeren aan bepaalde richtlijnen? Dat denk ik wel. Net zoals docenten dat moeten doen. Je blijft mens, met je eigen aardigheden. Laten we dat vooral zo houden.

En een doordenker tot slot: Ook als je de Mona Lisa steelt, zul je nooit Picasso worden.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers, filmpjes en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Onderwijs is geen bandana trucje

  1. fransdroog zegt:

    Eens.
    Iedere docent voegt zijn eigen kleur en smaak toe aan zowel de inhoud als de presentatie. Technieken, of trucjes, werken zeker niet allemaal bij elke docent even effectief. Gemiddelden kunnen wel aangeven of sommige technieken, of trucjes, een grotere kans van slagen hebben dan andere.
    Garanties zijn er niet🙂

    • lighans zegt:

      Zou OGW er ook rekening mee houden? Is het nog mogelijk om binnen te strikte kaders ook je eigen kleur te geven aan je lessen? Daar maak ik me af en toe zorgen om. In mijn geval zal het of mijn kleur kunnen geven en verder lesgeven of een ander vak kiezen.
      Tot die tijd blijf ik mijn ding doen met alle tips en wetenschap die mij voedt.

Geef een reactie

