Pesten op de basisschool, goed idee

Mijn kinderen zijn er gek op. En ondertussen leren ze nog tellen en rekenen ook. Letterlijk spelenderwijs. Met het kaartspel pesten, dus. De enige vorm van pesten die toegestaan zou zijn bij mij, als ik op een basisschool les gaf.

Image

Een kaartspel is het enige wat je nodig hebt. En deze zijn mijn favoriete.😉

Het spel is simpel en snel uit te leggen en de regels zijn goed te onthouden. En alle kinderen kunnen het. Tom (mijn jongste van 6 jaar) was van nature niet een type die het leren aantrekkelijk vindt. Bij hem was de keuze tussen spelen en rennen of schrift en pen een simpele. Doei, ik ben naar buiten. Maar toevalligerwijs kwam het kaartspel om de hoek en hij vindt het geweldig. En terwijl op school het tellen moeizaam ging telde hij hier vrolijk de kaarten die hij moest trekken (wat tot ver boven de 10 kan oplopen). Maar ook van zijn tegenstanders. Ook leuk dat ze soms al vluchtig kaarten tellen. “Jij kan geen harten meer hebben, dus gooi ik harten op, haha”. Tact gaat zonder enige vorm van instructie een deel uitmaken van het spel. En het tegen je verlies kunnen is de lastigste van alle vaardigheden die er bij komen kijken.

Zouden er scholen zijn die leerlingen laten pesten? Of andere kaartspellen doen tijdens de lessen? Ik ben benieuwd.

Noot: wat ik wel doe is kwartetspellen laten maken. Bijvoorbeeld bij het hoofdstuk voeding en vertering verschillende voedingstoffen en daarbij 4 voedingsmiddelen. Of bouw- brand- reserve- en beschermende stoffen verdelen over verschillende voedingsmiddelen. Dat werkt leuk en leerlingen vinden het leuk creativiteit in de biologieles te gebruiken. Als er tijd over is, zitten ze het spel te spelen in de les. Soms met verschillende spellen door elkaar.

Edit: ik bedenk me dat er natuurlijk talloze andere spellen zijn die helpen bij het tellen en rekenen. Mens erger je niet (met 1 of 2 dobbelstenen), Yathzee, Barricade en vele andere. Als je aanvullingen hebt, hoor ik het graag.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

