Geen absentie maar werkinzet registreren. De werkschool

Ik had net mijn derde klas toets nagekeken en voerde de scores in het rekenprogramma die ik in Google Drive heb gemaakt. En er viel mij iets op. Een aantal leerlingen die hard gewerkt in de laatste weken hadden zich verslikt in de toets. Hun cijfers vielen mij tegen. Het is niet leuk om onvoldoendes te geven aan leerlingen die het gezien de inzet in de les, dubbel en dwars verdiend hebben. Maar dit soort zaken zijn dagelijks terugkomende gebeurtenissen in het leven van een docent. Wat ook steeds terugkomt is het tegenovergestelde. Een aantal leerlingen die de lessen vullen met kletsen en achterom zitten, anderen van hun werk afhouden, veel correctie en aandacht van de docent nodig hebben welke niet werk gericht is en vrolijk een fikse voldoende scoren voor deze moeilijke toets.

Dat deed mij verleiden tot deze uitspraak op Facebook.

2014-03-10--1394480982_415x120_scrotDaar werd natuurlijk op gereageerd.😉

Maar het is goed om te bedenken waarom leerlingen op een school zitten. Het mooie bloempje van kennisnet laat het immers zo mooi zien. Het uiteindelijke doel is immers om te leren werken, leren en Model21CSKN_06leven. En het is dan gek dat we daar geen actieve aandacht aan besteden in de lessen op school. Leren wordt uitgebreid gedaan. Het voorbereiden op het leven zit diep verwrongen in persoonlijke gesprekken, aidslessen, maatschappelijke debatjes en wat niet meer. Maar het werken is een onderbelicht dingetje. Het komt vaak niet verder dan het “heb je het huiswerk af?” Zo ja, dan ben je braaf. Zo nee, krijg je een teleurgestelde blik van je docent of mag je nakomen. Dat laatste zal vast in positieve zin stimuleren, of is dat gewoon dwang?

Dus welkom op de werkschool. Op deze school wordt met alle onderdelen van het bloempje van kennisnet rekening gehouden maar een specifiek onderdeel krijgt de centrale aandacht. Het werken. Ik stel me een open school voor met een aantal domeinen. Dus voor biologie ga je naar het domein mens en natuur. Dit is een mooie ruime omgeving met nisjes, kamertjes, tribunes en klassenopstellingen. In je (digitale) agenda staat vermeldt welke vakken je die dag van plan bent te volgen.  En bij de domeinen zijn docenten die je welkom heten en vragen wat je komt doen. Als leerling geef je aan wat je plannen zijn. Ik wil graag theorie of ik ga werken aan de opdrachten (of het staat al ingepland op een systeem zoals bij de levelschool). Je schat in hoe lang het duurt en gaat aan de slag. Aan het einde van de periode lopen de docenten langs en kijken of je voldoende hebt gewerkt. En nu het grappige detail. De docenten pakken hun Magister app (dat ik dat zeg, maar een ander programma als schooltool of iets dergelijks mag natuurlijk ook) en noteren een okay als het okay was wat ze gezien hadden en niet okay als het niet voldoende opgeschoten is. Let wel, dit doen ze in plaats van een presentie lijst. Dus niet goed werken komt overeen met niet aanwezig zijn. De goede inzet wordt direct beloond. Minder goede inzet betekent dat je een afspraak maakt om op een ander moment buiten je rooster een nieuwe poging te wagen. Een leerling mag alleen een toets maken als de bijbehorende opdrachten en workshops zijn gevolgd. Werken wordt beloond met vooruitgang.

Want ik ben nog steeds overtuigd dat een cijfer geen garantie is voor succes in je latere leven. En het is inmiddels wel bewezen dat leerlingen die hard kunnen werken succesvoller zijn. Al vind ik zo snel alleen wat populistische Amerikaanse sites als: 1, 2 of 3 en een artikel uit Leeuwarder Courant (opent een pdf). Als ik later wat betere artikelen vind zal ik ze hier toevoegen.

Ik vertel leerlingen dat ze hun hersenen moeten trainen om te werken. Je gaat ook geen marathon lopen zonder training. Dus waarom wel jaren niets doen om voor je examen opeens te verwachten dat je kan werken? En nog belangrijker. Als het diploma behaalt is met weinig inzet, zal het des te lastiger zijn om daarna op je vervolgopleiding met een hoger niveau succesvol af te ronden. Je hebt immers geen oefening gehad om je hersenen te pijnigen. En dan kan het nog wel eens een harde leerschool worden. Dat is mijn vaste overtuiging. Het diploma en de cijfers moeten een maat zijn voor inzet en prestaties die je geleverd hebt. Niet of je het kunstje “examen maken” volbracht hebt.

Dus op naar de werkschool en geniet van wat je gedaan hebt!!

Succes!

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers, de knor in mij, Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Geen absentie maar werkinzet registreren. De werkschool

  1. lighans zegt:

    Dit is op Level school herblogden reageerde:

    Even een kopie naar deze site, omdat dit ideejte zo ingevoegd kan worden in een levelschool omgeving. Het zou ook zo moeten zijn. Je hebt een idee en het programma levelschool past zich daar omheen.

Geef een reactie

