1 woord, 1 beweging

Weer eens een andere werkvorm is altijd leuk. Vind ik. Of de leerlingen het altijd zo leuk vinden is de vraag. Maar deze keer waren ze volgens mij wel tevreden.

Hoofdstuk gedrag, altijd lastig. Niet zo zeer de stof maar wel de verschillende begrippen. Die halen leerlingen nog al eens snel door elkaar. En omdat ik overtuigd ben dat het begrip gekoppeld moet worden op zo veel mogelijk manieren met verschillende zintuigen zodat het beter blijft hangen, had ik iets grappigs bedacht.

Ik heb ongeveer zoveel begrippen op blaadjes geschreven, zodat de groepjes uit 3 leerlingen bestaan. Deze gaan de betekenis van het begrip opzoeken in bijvoorbeeld het boek. Daarna presenteren ze het om de beurt. Daarbij mogen ze 2 dingen doen. Ze beelden het uit met 1 beweging en roepen of zeggen daarbij 1 woord. Een presentatie duurt soms slechts een moment. De andere leerlingen in de klas letten goed op. Zij moeten raden wat het begrip is.

Het geeft leuke effecten. Sommige leerlingen maken kleine bewegingen die amper te zien zijn en staan wat schuchter voor de klas. Andere gaan vol voor de uitbeelding en staan wild gebarend. Het begeleidende woord wordt uitgeschreeuwd, keurig getimed of hangt er een beetje achteraan. Niets is fout, alles is te draaien naar een goede uitleg. En soms gaat een beeld heel diep en moet het uitgelegd worden.

Er wordt veel gelachen, maar ook veel geleerd. Dat is misschien wel het leuke. Grappige dingen doen en leren. Kortom een echte blijmaker.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s