Programmeren met Scratch

scratchEen paar weken geleden hebben we de workshops Programmeren op onze school afgesloten. Ik vertel zo compact mogelijk wat ik heb gedaan en hoe het is afgesloten. En om maar even een spoiler te doen: Er kwamen echte programmeurs langs!!

Verzamelen

Voordat ik überhaupt kon beginnen met programmeren moeten er een aantal standaard voorzieningen zijn. Ten eerste computers waar simpele programmeer software op draait. Voor mij was het van belang dat de software opensource was, toegankelijk voor kinderen in de leeftijd van 12 tot 16 jaar en er documentatie beschikbaar was.

Dus zodra ik het signaal kreeg dat er een flinke stapel Chromebooks naar onze school kwamen ben ik op zoek gegaan naar de software. Het is uiteindelijk Scratch geworden. Scratch is te downloaden en te installeren op je computer. Ook kun je het online gebruiken. Dat laatste is een voorwaarde voor de Chromebooks, aangezien daar geen software op te downloaden is (niet voor mijn leerlingen iig). Daarbij is er een Nederlandse handleiding beschikbaar, die ik ouderwets heb laten kopiëren.

Het idee is dat leerlingen na een korte inleiding met de handleiding en een inlog op Scratchweb aan het werk zouden gaan..

Complicaties die tot leuke dingen leiden

En zo sta je aan de start van je workshop programmeren zonder Chromebooks. Het bleek dat ze een week later aan zouden komen dan voorspelt. Daarbij moesten ze nog gekoppeld worden aan ons netwerk.

25 leerlingen keken dan ook wat verwondert dat ik ze in een kring zette en aan mijn inleiding begon met de mededeling dat we gingen programmeren zonder computers.

Met de hulp van blaadjes en bewegingsoefeningen en veel laten schrijven heb ik ze een aantal basisargumenten van programmeren geleerd. If then, If then else, loop, go to en combinaties. Met Nederlandse vertaling. Soms moesten ze in rijtjes staan schreef ik op een blaadje een argument en rommelden we aan. Tot mijn verbazing zijn we anderhalf uur bezig geweest en heeft niemand zich verveelt.

Werken

De week daarop waren de Chromebooks aanwezig. Na een korte introductie en met de hulp van de inleidende handleiding gingen leerlingen individueel aan het werk. Sommigen namen de handleiding bij de hand en volgden het braaf. Anderen gingen zelf op zoek.

Ik had geen leerdoelen opgesteld, aangezien ik geen idee had wat het niveau zou zijn. Het bleek een gevarieerd gezelschap te zijn. Van ervaren Scratchers tot digibeten. En het wonder gebeurde. Afgezien van een klein groepje, werd er gewerkt. En plezier gemaakt. En geleerd!!

Leerlingen geven aan dat ze thuis verder gewerkt hebben aan hun scratch game. Terwijl ik daar helemaal niet om gevraagd had. Erg leuk.

Leren van elkaar

Screenshot-ScratchPongGame1

Een voorbeeld van een scratch programma. Links zie je de argumenten die je kan gebruiken. En in de middelste kolom wat er samengesteld is. Rechts is het venster waar je het resultaat kan bekijken.

Een opvallend verschijnsel was de schijnbaar logische ontwikkeling dat leerlingen van elkaar gingen leren. Er werd uitgebreid gekeken naar elkaars werk en dat werd dan uitgelegd hoe dat moest. Aangezien mijn programmeer ervaring 20 jaar geleden was met Pascal op een monochroom scherm, bestond mijn hulp er vaak uit om groepjes te maken of datgene wat ik van de ene geleerd had aan de ander over te brengen.

Een jongen stond qua kennis ver boven de rest. Ik heb hem dan ook Co-docent gemaakt. Hij programmeerde nauwelijks nog in de lessen, maar liep rond en gaf aanwijzingen. Zelfs gaf hij in de volgende lessen een korte workshop over het maken van verschillende scenes, of maakte we een groepje leerlingen die van hem uitleg kregen.

De 3 meiden in de groep hebben zich reuze vermaakt. Ze hebben meer de neiging om verhaallijnen te maken (feitelijk animaties). Waar jongens meer de neiging hebben schietspelletjes te maken. Uiteindelijk komen ze beiden op dezelfde problemen en konden ze elkaar inspireren. Mijn leerpunt was dat ik niet ging sturen, maar ze liet rommelen. En vooral veel aanmoedigen en wijzen op nieuwe vervolgstappen die zouden kunnen doen.

Afsluiting met een certificaat en echte programmeurs

Programmeurs helpen een handje in de afsluitende gastles.

Programmeurs helpen een handje in de afsluitende gastles.

Ik wilde spetterend de sessies afsluiten. Daarvoor had ik 2 programmeurs uitgenodigd om in deze les aanwezig te zijn. Zij boden aan om een kort verhaal over programmeren voor Android te geven. Daarna zouden ze langs de leerlingen lopen en kijken wat ze gemaakt hadden. Leerlingen waren gewoon aan het werk en zij liepen langs.

Ik had het gebruikelijke certificaat aangevuld met een zelf evaluatie op de achterkant. Welke ze konden gebruiken tijdens portfolio gesprekken. Deze zouden ze invullen in afwachting van de programmeurs.

Helaas kon ik er niet aanwezig zijn, maar heeft een collega het overgenomen. De programmeurs hebben zeker indruk gemaakt. Ook werden een aantal mythes over programmeurs uit de wereld geholpen. Wat ook zeer nuttig kan zijn.😉

Conclusie

Het is te leuk om niet meer te doen. Ik ga dit zeker herhalen. De leerlingen vormden snel groepjes en leerden van elkaar. Een docent is feitelijk faciliterend en niet zo zeer de kennisdeler, maar meer kennisverdeler. Het hebben van een nerd op school die kan uitleggen heeft wel voor een groot deel mijn les gered. Archangelo bedankt!! Zonder hem was het zeker een minder goede lessenreeks geweest.

De programmeurs waren goud! Ze hebben veel tijd vrij gemaakt van hun werk om op ons schooltje aandacht te geven aan leerlingen. Hun menselijkheid en hun ervaring en inzicht hebben leerlingen geïnspireerd. Daan en Robert bedankt!!

Bestanden:

Invulformulier: evaluatie programmeren

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

