This will Revolutionize education

Tijd voor een filmpje? Dit is een hele aardige:

This Will Revolutionize Education

Derek Alexander Muller is de maker van dit filmpje en maakt meestal wetenschappelijk uitleggerige filmpjes. Vermakelijk en leuk om te zien.

In dit filmpje legt hij uit dat de docent uiteindelijk zorg draagt voor kennis overdracht. Of in zijn woorden:

1. Technology is not inherently superior, animations over static graphics, videoed presentations over live lectures etc. and
2. Learning is inherently a social activity, motivated and encouraged by interactions with others.

Hij is overtuigd dat menselijke interactie altijd nodig blijft bij het leren. Sterker, dat is essentieel bij het leren. Hij zoekt nog wel naar de manier om dat te verbeteren.

En het is niet toevallig dat de film sterk lijkt op het filmpje die het tegendeel beweert. Het is namelijk een reactie daarop:

Digital Aristotle: Thoughts on the Future of Education

Ook deze mijnheer maakt uitleggerige filmpjes. En hij beweert juist dat technologie leerlingen leert om wetenschappelijk benadert te leren. Hij denkt dat computers dusdanig geprogrammeerd kunnen worden dat ze veel beter een leerling begrijpen, begeleiden en onderwijzen dan zelfs Aristoteles kon bij een 1 op 1 begeleiding. Gelukkig blijven scholen bestaan, want “parents need to work in our economy while there children become civilized adults”. Klein probleem. Er zullen minder docenten zijn die minder taken hebben. Hoe dat zo opeens is, begrijp ik niet. Of bedoelt hij dat docenten meer de functie van oppas krijgen?

Als docent zal ik natuurlijk Derek gelijk geven. Maar ook omdat ik denk dat computers en technologie altijd een hulpmiddel zullen zijn. In ieder geval binnen de tijdspanne dat ik nog als docent werk. Het argument van de Kahn academy en de uitgebreide software om de leeractiviteiten te meten en beter zal zijn dan welke docent dat kan doen, is vast waar. Maar ik denk ook dat de “fuzzy logic” van docenten soms kan helpen. Leren is niet volstrekt logisch. Ik merk dat leerlingen die vorig jaar nog erfelijkheid niet begrijpen en een onvoldoende scoorden het volgende jaar met een veel kortere iets aangepaste uitleg het wel begrijpen. Hoe die klik er opeens komt is voor de leerling en ook voor mij lastig te verklaren. Was dat het juiste moment, juiste uur, juiste persoon, juist omgeving, klas? Erg veel invloeden die niet te meten en te manipuleren zijn. Dus als de computers het over zouden moeten nemen van mij, zouden er 1000 verschillende interactieve uitleg vormen moeten zijn, die specifiek voor een leerling de beste kiest en die op het juiste moment en omgeving aanbiedt. Ik zie het nog niet gebeuren.

Tot die tijd evolutioneer ik het onderwijs in het tempo dat ik en mijn omgeving aan kan.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers, filmpjes en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op This will Revolutionize education

  1. Richard zegt:

    Geweldige vergelijking, met je welbevinden ga ik dit op school gebruiken. Dank

Geef een reactie

