Gesprekje over creativiteit

Mooi boek met goede verhalen. Een geschenk die netjes in onze rijtje boeken op school komt. Eerst even doorlezen.

Mooi boek met goede verhalen. Een geschenk die netjes in onze rijtje boeken op school komt. Eerst even doorlezen.

Door mijn persoonlijke omstandigheden, kan ik even niet lesgeven. Ik doe nu dingen die niet lesgebonden zijn en kom daarvoor af en toe op school.

Een van de dingen die ik leuk vind om te doen is geïnspireerd te raken door anderen. En gelukkig had ik daarvoor een afspraak gemaakt met David van der Kooij. En David heeft een bedrijfje over creativiteit.

Het gesprek was als vloeibaar water en ging alle kanten op. Zijn zoektocht is naar het inbrengen van creativiteit in het voortgezet ondewijs. Mijn zoektocht is hoe leerlingen in het voortgezet onderwijs te motiveren.

Een van de dingen die ik inbreng is dat creativiteit bij pubers in het vo moet aansluiten bij hun belevingswereld. En wie maakt het, is ook zo’n vraag die we ons stellen. De leerling of de docent? Die grofweg bestaat uit seksualiteit ontdekken en ontdekken hoe met jezelf en anderen om te gaan. Daar aan gekoppeld is natuurlijk hun eigen interesse of motivatie. Maar dat wordt heel goed besproken in het boekje van David et al, genaamd “Creatieve stromingen”. Leuk om te zien dat vanuit een wetenschappelijk uitgangspunt creativiteit wordt onderzocht en op die manier het belang wordt gezien.

Ander aspect zijn de 21st century skills die door bedrijven en onderwijsadviseurs vaak wordt misbruikt om ICT als centraal doel op een school te plaatsen. De versimpeling is zo zonde van het mooie instrument.

Ook leuk om ideetjes uit te wisselen, zoals Dini’s poppenrijk, die poppen laat mee kijken met prentenboeken, Rob Bartels, en zijn filosofie in de basisschool, Davids mindmap cursus en misschien ook “mijn” leerarrangementen. Ook vind ik het idee om je eigen onderwijs boek te maken een geweldig idee. Een mooie manier om echt zelf onderwijs samen te stellen en mooi te presenteren.

Vele namen uitgewisseld. Leuk hoor.

Veel meer is er besproken, maar ja. Ik ben nu wel een beetje moe weer in mijn hoofd. Ik ga fietsen.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

