Didactische werkvormen

Met het nieuwe schooljaar in aantocht wordt het misschien tijd om de werkvorm “mond dicht, ik ben aan het woord, luisteren” iets minder aandacht te geven. Al is een expert volgens Hattie de beste om theorie over te brengen, toch denk ik dat af en toe een andere vorm daarna of daarnaast helemaal geen slecht idee is.

En internet biedt een gelukzalige hoeveelheid sites die je heerlijk een keuze geeft in differentiëren. Hieronder een overzicht, waarbij de meest uitgebreide als eerste vermeld staan:

  • Een volledig boek op wikiwijs: Didactisch werkvormen boek, een selectie (.pdf 1 Mb) van Piet Hoogeveen en Jos Winkels. Ook te koop in echte boekvorm: Bol.com
  • Een leidraad didactische werkvormen: werkvormen(.doc formaat, 600 kb)
  • Een mooi overzicht uit 2006 van SLO geschreven door Flokstra: SLO, Flokstra (pdf, 1 Mb)
  • Een Wellicht veel energizers en dat soort dingen, ook veel andere creatieve vormen, die goed in een les of de start van het nieuwe schooljaar te gebruiken zijn: werkvormen.info
  • Wel heel algemeen beeld over verschillende vormen van didactiek: klassewerk.be
  • Een paar algemene van de Universiteit Utrecht, geschiedenis en didactiek.
  • Ik word helemaal iebel van de prezi van Katrien de Moor, maar het geeft een aardig inzicht in de algemene gedachten achter een didactische werkvorm. Praktisch wordt het niet. Meer een college.
  • Heel veel links naar praktische werkvormen in deze Symbaloo van Petra Mestrom. En daaronder nog vele andere links naar andere Symbaloo borden van andere werkvorm zoekers. Een ware schat. Zowel po als vo.
  • Ook heel praktisch is dit overzicht van KU leuven: werkvormen

Dat was het wel zo’n beetje. Vooral het Didactisch werkvormen boek zie je op heel veel plaatsen terug komen. Ik denk dat je wel van een standaard kan spreken.

Wellicht zul je een paar niet hier aantreffen. Maar zodra de piramide van aandacht of de intelligenties volgens Gartner aan bod komen in het verhaal ben ik zo vrij geweest de rest ook niet serieus te nemen. Wat ik ook niet gelinkt heb zijn bedrijfjes die cursussen aanbieden omtrent het ontwerpen van didactische werkvormen. Die klinken bij mij te veel als een cursus “wiel uit vinden, met gegarandeerd een wiel aan het eind van de cursus”. Ik denk dat een goede docent met de links hierboven een flink aantal hartstikke nuttige en leuke lessen kan fabriceren.

Veel plezier. En mocht ik een hele belangrijke vergeten zijn, noem ze graag in een reactie.

 

 

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s