Mbot uitdagingen

mbotIn een vorig stukje had ik informatie gegeven over het installeren van Mblock voor linux. Deze keer een kort bericht over een simpele instructie set voor het werken met de Mbot voor leerlingen.

De reden is dat ik vrij naïef dacht dat leerlingen wel zelf “van alles” zouden uitvinden rond de Mbot en het programma Mblock. Maar na 2 lessen begonnen ze te verdrinken in de mogelijkheden. Vooral de uitdaging om de sensoren aan het werk te krijgen lijkt lastig. En ik zie dat het zoeken van informatie toch echt weer een apart onderdeel is, die zij moeten leren. En aangezien ik ooit een superartikel heb gelezen dat je bij het leren (vooral praktika) nooit 2 dingen tegelijkertijd moet proberen over te brengen, besliste ik dat een deel van het zoekwerk door mij gedaan wordt.

Een ander is dat een onderzoeksvraag bedenken ook lastig is. Wat wil ik onderzoeken? Hoe pak ik dat aan? Wie en hoe stel ik een vraag? Ook dit is deze groep nog niet geleerd. En ga ik ook niet doen tijdens mijn techniek sessies. Dus ook dit hobbeltje moet weg genomen worden.

Dus een blaadje met een aantal opdrachten. En omdat die hele robot en programmeer wereld vol met Engels is, heb ik ze maar Challenges genoemd. Het blaadje is een document op computer die ze gebruiken. Dus het aanklikken van links is daarmee simpel.

Bewust heb ik geen lange lijst met instructies gemaakt. De opdrachten zijn kort met een tip waar op internet je informatie kan vinden. Leerlingen zijn vrij om te kiezen of ze een opdracht alleen doen of combineren. Het document zal vast groeien. Ik hoop dat leerlingen zelf tips toevoegen. (Stiekem denk ik aan een manier om een map op de linux laptops te synchroniseren met de macbook, ach een USB stick werkt voorlopig ook).

Maandag gaan we kijken of het lukt. Wordt vervolgd.

Mbot Challenge lijst (pdf)

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers, ict algemeen, open source en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

