Het onderzoek van John Hattie

Via een collega kreeg ik deze twee video fragmenten toegestuurd, die samen 1 lecture van John Hattie vormen. Ze zijn niet alleen inspirerend en confronterend. Ze zetten me aan het denken wat ik anders kan doen.

Helaas kan Hattie in dat half uur niet alle onderdelen uitwerken. Het zou dan een uren lang verhaal worden. Dus pikt hij een paar eruit om zijn punt te maken. En daar slipt het een beetje. De droge cijfers alleen tonen is saai, dus leukt hij het op met anekdotes. Dat hoeft van mij niet. Niet iedereen is Ken Robinson, zeg maar.

Deel 1:

Deel 2:

Als vervolg hierop ga ik de volgende sites uitspitten. Ik ga op zoek naar de top van meest effectieve manieren en ga bekijken hoe dit op scholen toegepast wordt en of ik dat zelf al doe. Dat doe ik op een niet lineaire manier, beetje naar eigen voorkeur. Het moet natuurlijk niet op werk gaan lijken. 😉

De volgende sites zullen daarbij in ieder geval worden bekeken:

Even snel doorlezende moet je bij deze sites niet zijn voor moderne onderwijs methodes als flipped classroom of blended learning. Leerstijlen worden verketterd, evenals klasse grootte of meer geld voor onderwijs.

Maar meta-cognities, huiswerk, peer-tutor, ezelsbruggetjes, aantekeningen maken, samenwerken, grafische verbeelden, zijn weer heel effectief. Maar mijn wijze collega merkte heel terecht op, dat dit soort onderzoeken over leereffect gaat en niet over succes in je latere leven. Dat zal ik in gedachte moeten houden bij het bespreken van de verschillende vormen.

Tot zover even de inleiding. Later meer. Als je meer links hebt. Vooral naar een uitgebreid overzicht van effecten, dan houd ik me aanbevolen.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 327
Dit bericht werd geplaatst in blijmakers, filmpjes en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie