Dr House, een spelachtige opdracht

https://i0.wp.com/orig07.deviantart.net/bb85/f/2009/315/5/0/dr__house_avatar_by_zaheer12a.jpgIn het verleden heb ik deze opdracht vaak uitgevoerd. Dit jaar was de derde klas iets te vol in het programma, dus had ik niet de tijd hier een drietal lesuren mee aan de gang te laten gaan.

Het doel van deze lessen is om leerlingen een klein medisch onderzoek te laten doen, waar ze goed afwegen welke factoren belangrijk zijn. Daarnaast leren ze uitzoeken welke behandeling het verstandigste is. Alles gekoppeld aan het hoofdstuk/eindterm over infecties, immuniteit en verschillende behandelingen (In ons geval Biologie Interactief VMBO-KGT, hoofdstuk K10)

Het idee is als volgt. Aan het begin van de les laat je de leerlingen goed naar je luisteren. Als je baas bent start je de les in een labjas met een stethoscoop om. Je legt uit dat je Dr House bent. Je vertelt wie je bent (een chagrijnige, briljante arts) en waar je werkt. Misschien kan je als begeleiding starten met een trailer of filmpje van de serie (met de opmerking dat er wel eens een film van je activiteiten gemaakt is).

Je legt uit dat de leerlingen geen leerlingen zijn van een school. Maar artsen in opleiding van een gerenommeerd ziekenhuis in <noem een stad>. En dat ze op hun eerste dag van hun carrière in het ziekenhuis zijn. Falen is er niet bij. Alleen de winnaars blijven over. Dus de eerste patiënt die zij vandaag ontvangen moet ook meteen een goede diagnose krijgen. Het is toch vervelend als je eerste patiënt sterft -veel betekenende stilte- toch?

Natuurlijk hebben we niet echte patiënten. Maar een aantal casussen, waarvan we doen alsof het echte patienten zijn. Leerlingen, ik bedoel de arts-assistenten kunnen gebruik maken van 1 mobiele telefoon per groep en ze hebben ongeveer een 60-90 minuten de tijd (afhankelijk van het niveau en de tijd die je er aan wil besteden). De volgende les is de presentatie, van een paar minuten, waar de leerlingen de antwoorden die bij hun casus staan beantwoorden. Ze vertellen ook kort wat de case was. Dr House zucht als het goed is en zucht ook als het fout is. En geeft natuurlijk eventueel het goede antwoord met uitleg. Misschien geven de andere leerlingen tips of tops.

In de link hieronder de opdracht. Zelf even de voorwaarden op bladzijde 11 per groepje uitdelen.

Opdracht: Dr  House (pdf)

Dit blogbericht is een verzoekje nav Saskia Tuenter en haar ervaringen met Escape the classroom.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 327
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Dr House, een spelachtige opdracht

  1. Belle zegt:

    Leuke opdracht, inhoudelijk moeilijk ook. Ik kan de antwoorden in wingdings niet omzetten omdat ik een iMac heb maar volgens mij zitten er veel SOA’s bij en een allergische reactie op pinda’s. Weten kids op de middelbare school tegenwoordig al wat een ‘parenclub’ is? Tsss.

    • lighans zegt:

      Ik kan je de antwoorden altijd mailen. Maar je zit heel goed in de buurt.
      😉
      Zet ze alleen liever niet al te makkelijk op internet.

      Als ze niet weten wat een parenclub is kunnen ze het aan House vragen natuurlijk.

      • Belle zegt:

        Ben wel benieuwd naar de antwoorden. Heb zelf VWO Biologie gedaan maar dit soort nuttige informatie leerden we niet. Wij moesten ons vermaken met de citroenzuurcyclus.

  2. Pingback: Ogen | Jong leren

Plaats een reactie